IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Математик обясни защо няма смисъл да се шофира със 140 км/ч по магистрала

Прост пример показва обратната зависимост между скоростта и времето

Много шофьори натискат педала на газта, когато бързат да стигнат по-бързо до местоназначението си. Логиката подсказва, че колкото по-бързо се движите, толкова по-малко време отнема пътуването. Вярно. След като обаче откриете обратната зависимост между скоростта и времето, няма да карате със 160 км/ч по магистралата, а по-скоро със законното ограничение от 140 км/ч.


скорост


Разбира се, увеличаването на скоростта носи рискове за безопасността на движението по пътищата, не само за тези, които шофират над законовото ограничение, но и за другите участници. Превишената скорост е една от основните причини за инцидентите по пътищата. Освен риска за безопасността обаче, ако шофьорите бяха наясно с малкия марж на подобрение в пробега, който съществува при увеличаване на скоростта, те нямаше да го правят.

Instagram акаунтът на Smartick обяснява обратната зависимост между скоростта и времето с много прост пример. Ако се движим с 60 км/ч, ще ни трябват 60 сек, за да изминем 1 км. Ако обаче се движим със 120 км/ч, времето за изминаване на същото разстояние ще бъде 30 сек. С други думи, отнема ни наполовина по-малко време, защото се движим два пъти по-бързо. Дотук добре.

От друга страна обаче, струва ли си да пътуваме със 160 км/ч вместо със 140 км/ч, а и да рискуваме глоба? Отговорът е "не". Когато ускорим от 20 км/ч на 40 км/ч, времето за изминаване на един километър намалява наполовина, защото увеличаваме скоростта си два пъти. Въпреки това, започвайки от 40 км/ч, с увеличаването на скоростта с 20 км/ч, времето за изминаване на един километър не намалява със същата скорост.


скорост


При 40 км/ч изминаването на един километър отнема 90 секунди; при 60 км/ч са необходими 60 секунди (30 секунди по-малко); при 80 км/ч - 45 секунди (15 секунди по-малко); при 100 км/ч - 36 секунди (9 секунди по-малко); при 120 км/ч - 30 секунди (6 секунди по-малко); при 140 км/ч - 25,7 секунди (4,3 секунди по-малко); при 160 км/ч - 22,5 секунди (3,2 секунди по-малко)…

Тоест, ако увеличите скоростта си от 140 км/ч (законното ограничение на скоростта по нашите магистрали, поне засега) до 160 км/ч, ще спестите само 3,2 секунди на километър, 32 секунди на 10 км или 320 секунди на 100 км. Това се дължи на обратната зависимост между скоростта и времето, необходимо за изминаване на разстояние.

0 от 500
  • #48
    47 rate up comment 2 rate down comment
    mm333 ( преди 4 месеца )
    Основната причина за катастрофите не е превишената скорост, а ниската интелигентност и затъпяването на назелението, което пък води до неумение да се кормува. Ниската интелигентност е и причината хората, от които зависи справянето с това, което се случва по пътищата да не се поправя. Така е когато си мислим, че с вдигането на глобите ще се увеличи квалификацията на участниците в движението. И тук въобще не става въпрос само за шофьорски умения, а за липса и на обща култура въобще, която пък помаг
  • #47
    20 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В Европа скоростта е ограничена не защото нямат пътища а заради други неща непонятни за панелния плъх летящ по магистралата като безпоасност, екология, натовареност и т.н.
  • #46
    21 rate up comment 10 rate down comment
    Иван ( преди 4 месеца )
    Истината е, че при участници в движението, които карат с над 140 в лява лента, е невъзможно да се поддържа скорост от 140 в дясна лента. Там се движат и мпс-та със скорост под 100 км/ч. Ако в уравнението се добави времето за изчакване, ускорение за изпреварване и отново намляване на скоростта, ще се стигне до озвода, че ако караш с 160 в лява лента, при натоварено движение, е възножно да стигнеш с близо час разлика, отколкото да се опитваш да шофираш с 140 в дясна лента.
  • #45
    26 rate up comment 5 rate down comment
    Hmm ( преди 4 месеца )
    От 2 години ряботя в германия, не за първи път съм в чужбина. Как тука хората могат и с 300 да карат на 2лентов път дори(да има такива участъци без ограничения тук) без да стават катастрофи? Проблемът започва от школите и свършва с неспазването на дистанция от 25-50м за извършване на безопасна маневра.
  • #44
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До "Греда" ( преди 4 месеца )
    363:140 не е 2ч и 59мин. А е 2,59 часа. 0.59 часа е 0.59*60= около 35 минути.
  • #43
    17 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 4 месеца )
    Иначе големи разбирачи тук или май само един с 10 повтарящи се поста, как 20 км/ч ще го оправят в живота. Хората тинобясняват, че нищо не печелиш, той щял да спечели 20 мин. Как ще ги спечелиш на натоварена магистрала, като постоянно си нанспирачката? Средната ти скорост ще е съвсем малко по-висока от на тия, които карат с ограничението или малко под него. Обясних защо в долния си пост, важащо за първокласни пътища. Но това важи до якъде и за магистрала.
  • #42
    18 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 4 месеца )
    Аз си мислех, че ще покажат друга зависимост в статията, а именно тая, от средната скорост. Праеил съм си експеримент. 80 км/ч при ограничение 90 за автомобили по средно натоварени първокласни пътища. При тая скорост никога не настигаш ТИРове, които след това да се мъчиш да изпревариш с колиметри. Заедно с това теб също не те настигат ТИРове, защото и те карат с долу горе тая скорост. Ако те настигне автомобил, лесно те изпреварва, а ти автомобили не настигаш.
  • #41
    6 rate up comment 16 rate down comment
    Кат ( преди 4 месеца )
    Повечето водачи са неопитни на извънградско защото го практикуват няколко пъти годишно. В България има само няколко стотин километра магистрали и то основно около София. Страхуват се да карат над 100-120км или просто гледат икономии. Затова има ограничение на магистралите! Мега е изнервящо някой да ти се пречка когато ти си с 160км/ч, затова и ограничение 140км/ч е много.
  • #40
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Греда ( преди 4 месеца )
    МагиСрала " Тракия е дълга 363 км.При скорост 140 км./ч. = 2 часа 59 мин. време за път (идеален случай)При скорост 160 км./ч. = 2 часа 27 мин. време за път (идеален случай).КОЕ НЕ Е ЯСНО?20 км. изминаваш вповече при 160 км./ч. за 32 мин. време.Ако не знаете какво са 20 км. разстояние, карайте с 20 км./ч. и ще научите каква разлика са.Аз ще съм от София в Бургас, а другият в Айтос... :-)И това в идеален случай на условията.В реално време, този с 140 км./ч. ще е между Карнобат и Ай ...
  • #39
    9 rate up comment 17 rate down comment
    Греда. ( преди 4 месеца )
    Тоя математик да, си скъса дипломата.140 км. /ч. - за 60 мин. си изминал 140 км.160 км. /ч. - за 60 мин. си изминал с 20 км. вповече. Никаква обратна зависимост няма тук, освен тъпочата на математика.Иначе казано - при 140 км. /ч. стигаш до Пловдив, а при 160/км./ч. стигаш до Чирпан.*** да си скъсаш, тези 20 км. /ч. си остават винаги. Или изминаваш 5,55 м. /сек. или 333, 33 метра в минута вповече.Или 20 км. вповече за 1 час...Скъсайте му дипломата на тоя математик.