IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Част от Stellantis банкрутира, остави над 1 млрд. долара дългове

Предприятието, което трябваше да отвори най-големия световен пазар за групата, бе ликвидирано от съда

Започналото с такива амбиции през 2011 година китайско начинание на Fiat-Chrysler окончателно приключи, оставяйки след себе си над 1 милиард долара дългове. Китайски съд обяви джойнт-венчъра между FCA (сега Stellantis) и китайската GAC в банкрут
  
    
Серджо Маркионе, GAC
Серджо Маркионе (вдясно) при подписването на първоначалното споразумение с GAC 
   
     
Съвместното предприятие бе открито през 2011 по инициатива на Серджо Маркионе, и трябваше да даде на Fiat Chrysler достъп до най-големия автомобилен пазар в света. По това време амбициите бяха огромни: инвестиции от 17 милиарда юана (около 2,3 милиарда евро), два завода в Гуанджоу и Чанша, капацитет от 300 000 автомобила годишно и гама, адаптирана към местните вкусове, включително Jeep Renegade, Compass, Cherokee и Fiat Viaggio и Ottimo.

Но след пика на продажбите през 2017 (над 200 000 бройки), последва бързо сгромолясване. Бързо станала неконкурентна на китайския пазар заради навлизането на електрификацията и нови технологии в свързаността, GAC-FCA остана фокусирана върху модели, смятани за старомодни от китайските потребители.
   
    
Fiat Viaggio
С модели като Viaggio, китайското предприятие на Stellantis видимо изостана от вкусовете на местната публика
  
     
През 2022 компанията започна процедура по преструктуриране, но опитите за продажба на активи се оказаха неуспешно. Резултатът: задължения от над 8,1 милиарда юана (приблизително 1,1 милиарда долара), срещу активи, оценени на едва 1,9 милиарда юана. 

Този провал символизира и неспособността на Stellantis, подобно на други западни производители, да се адаптира към електрическата революция в Китай, водена от ултраконкурентни местни марки. Геополитическият контекст и влошаващите се отношения между Stellantis и GAC също не помогнаха. След сливането на FCA и PSA, Карлос Таварес се опита да си възвърне контрола над съвместното предприятие, но GAC му се противопостави твърдо. С този фалит Stellantis окончателно обръща страницата на част от азиатската стратегия, наследена от Маркионе. 
   
     

 

0 от 500
  • #7
    27 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    В дълбока заблуда си - пазарът НЕ ИСКА електро! Електрото го налагат точно политиците! Дори бума в Китай, където може да намериш наистина евтини алтернативи продажбите се движат от Партията, не от Пазара!
  • #6
    10 rate up comment 18 rate down comment
    До пет ( преди 4 месеца )
    Тъкмо като прочетох третия коментар, помислих че си преживял катарзис и най-накрая си в час с реалността. "Това е само началото! Европайското автомобилостроене беше брутално осакатено от безумнен политически фашизъм, но вместо да се лекува то реши да се досамоубие" няма как да не съм съгласен с това мнение - самата истина. Пазарът иска електромобили, политиците защитават ДВГ.
  • #5
    13 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    И за това Тойота завърши 2024 с 11 милиона продажби :) Китайците са далеч от пробив на Европейския пазар и още по-далече от американския. Продават основно на местно ниво и по всичко изглежда, че продават без още да знаят колко губят. А голяма част от продажбите им са на свръх евтини подобия на голф колички. Със 72 завода в световен мащаб ще трябва да поизчакаш Тойота да се срине :)
  • #4
    11 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Пряк прозорец към бъдещето на високотехнологичната Тойотка с 400-те милиарда активи. Тези активи ще струват буквално нищо, защото цената се определя от това дали някой ги иска. Никой не иска фабрики, произвеждащи "пълни" ибридчета. А тойотка не прави НИЩО да се модернизира, избирайки да се тръшка като разглезено дете вместо това. Затова по спешност започна да продава китайски ел. модели в Китай, за да си запази релевантността, но я изгуби например в Норвегия и Англия.
  • #3
    27 rate up comment 11 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Това е само началото! Европайското автомобилостроене беше брутално осакатено от безумнен политически фашизъм, но вместо да се лекува то реши да се досамоубие като доброволно се подложи на ампутация на глава!
  • #2
    20 rate up comment 13 rate down comment
    Любо ( преди 4 месеца )
    Китайците са номер едно. Германците не знаят какво да кажат за автосалона в Шанхай. Гледаха като прецицали мачета.
  • #1
    19 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Вчера VW закри един завод в Китай. Официално щели да го местят, че на старото място вече не можело. Колко е вярно, не е ясно. Нов няма, стария го закриха, за сега това са фактите.