IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Част от Stellantis банкрутира, остави над 1 млрд. долара дългове

Предприятието, което трябваше да отвори най-големия световен пазар за групата, бе ликвидирано от съда

Започналото с такива амбиции през 2011 година китайско начинание на Fiat-Chrysler окончателно приключи, оставяйки след себе си над 1 милиард долара дългове. Китайски съд обяви джойнт-венчъра между FCA (сега Stellantis) и китайската GAC в банкрут
  
    
Серджо Маркионе, GAC
Серджо Маркионе (вдясно) при подписването на първоначалното споразумение с GAC 
   
     
Съвместното предприятие бе открито през 2011 по инициатива на Серджо Маркионе, и трябваше да даде на Fiat Chrysler достъп до най-големия автомобилен пазар в света. По това време амбициите бяха огромни: инвестиции от 17 милиарда юана (около 2,3 милиарда евро), два завода в Гуанджоу и Чанша, капацитет от 300 000 автомобила годишно и гама, адаптирана към местните вкусове, включително Jeep Renegade, Compass, Cherokee и Fiat Viaggio и Ottimo.

Но след пика на продажбите през 2017 (над 200 000 бройки), последва бързо сгромолясване. Бързо станала неконкурентна на китайския пазар заради навлизането на електрификацията и нови технологии в свързаността, GAC-FCA остана фокусирана върху модели, смятани за старомодни от китайските потребители.
   
    
Fiat Viaggio
С модели като Viaggio, китайското предприятие на Stellantis видимо изостана от вкусовете на местната публика
  
     
През 2022 компанията започна процедура по преструктуриране, но опитите за продажба на активи се оказаха неуспешно. Резултатът: задължения от над 8,1 милиарда юана (приблизително 1,1 милиарда долара), срещу активи, оценени на едва 1,9 милиарда юана. 

Този провал символизира и неспособността на Stellantis, подобно на други западни производители, да се адаптира към електрическата революция в Китай, водена от ултраконкурентни местни марки. Геополитическият контекст и влошаващите се отношения между Stellantis и GAC също не помогнаха. След сливането на FCA и PSA, Карлос Таварес се опита да си възвърне контрола над съвместното предприятие, но GAC му се противопостави твърдо. С този фалит Stellantis окончателно обръща страницата на част от азиатската стратегия, наследена от Маркионе. 
   
     

 

0 от 500
  • #27
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    Тролът-електрофил с многото никове обикалящ всички сайтове от десетилетие, отново се е развихрил да лъже по най-тъпия начин. Човечеството било бленувало да замени технологията от пещерите, нищо че ДВГ е половин век по-нова технология от първите масови електрички. Сега пък възхвалява Китай - ами бягай там тогава да те видя как ще им защитаваш лъжите, че масово 1,5 млрд човека могат да зареждат на по 1 мегават всяка електричка. Толкова *** тъпотии и лъжи, само платен *** може да избълва!
  • #26
    4 rate up comment 18 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Хубавото е, че призна Брюксел за КПП - а ще разбереш що не е гот да имаш Централен Комитет на Партията, който да решава след като Брюксел си осъществи плановете за правене на военни, правене на оръжия и неминуемо правене на война - докато Китай прави инженери! :D
  • #25
    20 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    има един лаф win-win, ами това правят китайците- първо принуждават чужденците да отварят общи заводи, после с тези технологии и субсидии от Партията китайските производители развиват отрасъла , като резултат европейското производство в Китай е неконк0рентно и като дойде време да продават заводи се оказва че купувач няма и трябва да подарят всичко-- точно като в Русия , но законно и ббез война и санкции
  • #24
    6 rate up comment 3 rate down comment
    ПФМ (4) ( преди 4 месеца )
    Купуването на GAC е стратегическа идея, обаче не добре изпълнена във времето.Купуването на Chrysler беше лансирано като "добър план" но само ако няма изненади, което в тази дейност е почти невъзможно. Защото на сметки и статистики може и да е изглеждало с добра тенденция за стратегическо разгръщане, но всъщност беше негативен ход който направи италианските компании FIAT, Alfa Romeo, Lancia - уязвими.И случващото се в последствие показа точно това.
  • #23
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Не ти ли се иска и европейското или българското ръководство да бяха обучени кадри,които да проектират евтини и незапалими батерии които не се нуждаят от дефицитни материали за тяхното производство и се зареждат за 5 минути като китайците. Или пък като японците които произвеждат батерии които се зареждат за 1500 км с 10 минути зареждане, както и да осигурят свръх излишък от материали за тяхното производство?
  • #22
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Дай пример ( преди 4 месеца )
    "Тинтири_минитири ( преди 1 час )"Какво лошо виждаш Партията да..." СЕРИОЗНО?! Кога точно в историята "Партията каза" е проработило?" В Китай е КПП, в Европа е Брюксел, в САЩ парламента и т.н. във всяка държава си има ръководство, което определя посоката в която да върви държавата. Попитах те какво лошо виждаш във всички тези посоки, които изброих?
  • #21
    4 rate up comment 1 rate down comment
    ПФМ (3) ( преди 4 месеца )
    покойния г-н Маркионе, изглежда е имал виждания и идеи за бъдещето, движени от добри намерения. FIAT и марките в производство под шапката им, имаха нужда точно от такъв човек.С тези сливания обаче, май недалновидно е имал доверие към хора които не заслужават такова.Във връзка с "грешни решения" по планове и идеи за присъствие на чужди пазари, не вярвам в случайната посока на нещата след Маркионе, при наличния потенциал, ресурс, експерти и мониторинг на пазара към видимите тенденции..
  • #20
    4 rate up comment 2 rate down comment
    ПФМ (2) ( преди 4 месеца )
    Компаниите в наши дни не предприемат грешни ходове, това е договорена вътрешна работа в повечето случаи. NOKIA не сбъркаха ей така с Microsoft, това беше вътрешна работа от поставен човек начело на решенията водещи към ходове, за отстраняването компанията от бъдещето на смартфоните.Поръчка на големите които си разпределиха баницата. Това са корпоративни игри под масата и NOKIA в случея отиде глокбан заради подставен предател. Тия фалити са обявени лъжи, и/или планиран фалит. Грешки има, но %
  • #19
    5 rate up comment 0 rate down comment
    ПФМ ( преди 4 месеца )
    Днес са налице изкл много "сливания" уж корпоративни съюзи, но реално това са "господар-слуга" капани, до които се стига с недалновидно мислене, безумни харчове за бонуси и заплати на високите етажи и ниска недостатъчна и слаба реклама на моделите. Медийният пазар е изцяло финансово контролиран днес, и ако си вложил страхотни инженерни решения, и функции, и колата ти е читава без глупости и трикове - тепърва трябва да наливаш пари в реклама и силно медийно присъствие за добри продажби.
  • #18
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    "Какво лошо виждаш Партията да..." СЕРИОЗНО?! Кога точно в историята "Партията каза" е проработило?