IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кой го измисли? Два технически прегледа годишно за старите коли

Доста спорната идея би генерирала до 290 милиона лева допълнителни разходи за шофьорите

Подготвя се предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, което ще предизвика сериозни спорове и възражения, ако стигне до гласуване в парламента. Идеята, подкрепяна уж от някои от вносителите на нови автомобили, е в България да се въведе задължителен технически преглед два пъти годишно за коли на възраст над 15 години. Между другото, подобен законопроект в момента е внесен в руската Дума, в пакет с драстично повишаване на данъците за старите автомобили. Не ни е известно дали българската идея е вдъхновена от него. Импровизираният ни сондаж между вносителите не намери нито един, който да подкрепя идеята, така че по-вероятно е тя да идва отдругаде. 
   
       
Графика, автопаркът в България, колите в България по възраст
Нуждата от подмладяване на автопарка в България е очевидна. Но рационалният начин той да се обнови е да се улесни покупката на по-нови автомобили, а не да се натоварват старите с допълнителни разходи
  
        
Логиката зад подобно предложение е, че автомобилите в напреднала възраст често са технически негодни да се движат по пътищата. При сегашната система с един технически преглед годишно, и при все още съществуващите вратички за минаване на ГТП "по втория начин", това означава, че много потенциално опасни автомобили се движат по пътищата. Въвеждането на втори технически преглед ще наложи повече контрол върху тях, и ще обезкуражи хората да си купуват автомобили в толкова напреднала възраст. Засега не се говори за драстично повишаване на данъчното облагане. 

Проблемът за възрастта на автомобилния парк у нас е добре известен. Проверка на Automedia.bg в регистрите на МВР показва, че към 1 юли у нас се водят на отчент 4 292 308 моторни превозни средства. От тях 23% са на възраст между 15 и 20 години. Цели 52% са на възраст 20 години. Относително новите, на възраст до 5 години, са едва 6% от автопарка.

В последните години поне съотношението между внесени нови и употребявани автомобили се подобри от предишното 1 към 10. Но не кой знае колко драстично. За първите 6 месеца на годината към автопарка са се добавили още 154,340 автомобила. От тях 18% са нови (до 6 месеца), 8% са на възраст между 6 месеца и 5 години, 17% са между 5 и 10 години. Всички останали (58%) са над 10-годишни. 
  
        
Opel Kadett, на старо
  
              
Може ли обаче удвояването на техническите прегледи да промени това? Сегашната средна цена на ГТП от около 90 лева е солена, разбира се, но едва ли може да бъде стимул човек да продаде 20-годишната си кола и да си купи 5-годишна. Първо, данъкът за 20-годишната си остава съвсем нисък. И второ, покупката на по-нов автомобил е въпрос на финансови възможности, каквито много хора нямат. 

Двата технически прегледа годишно ще имат несъмнено позитивен ефект само върху една група хора: собствениците на сервизи на ГТП и производителите на напълно ненужния стикер, който се лепи на стъклото след преминатия преглед. Не е трудно да пресметнем точно колко позитивен е ефектът: под обхвата на тази мярка биха попаднали около 3.2 милиона превозни средства. По 90 лева за всеки от тях би дало допълнителни 289 милиона лева приходи годишно. Това поражда някои обосновани предположения откъде произлиза тази идея. Добрата новина е, че тя няма особено високи шансове да стигне до парламента.  
   
       


  
            

0 от 500
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Значи в България всички сме много богати. Който не вярва да пита бате Бойко! Защо караме стари коли, пък сме бедни и ви се губи логиката, питайте пак бате Бойко! Само той има нелогично мислене!
  • #28
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    До 22, ще споделиш ли по какъв начин 2ра, 3та или 15та кола замърсяват повече? Ти колко коли може да караш едновременно? Застраховката и данъка трябва да са на шофьора - всичко друго Е ДЪРЖАВНО ОРГАНИЗИРАНА КРАЖБА!!!
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    На някой му трябват 290 милиона! ...или айде 20% от тях! Нема стане пичове! Без да се трошат глави няма да стане! Наглост, глупост и тирания се лекуват само със счупени глави!
  • #26
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Стефко ( преди 4 месеца )
    Българите са бедни - карат коли за бедни. Тва е.
  • #25
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    23-ти, просто отбелязах фата, че данъка на дизелите е почти 5 пъти по-висок.
  • #24
    3 rate up comment 0 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 4 месеца )
    Никой не мисли за хората-цялата работа е да се вземат едни пари!Щото най лесно се харчи държавна пара-безотчетно(справка дупетатите).
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    21- да не отваряме темата за служебните коли в Германия, защото едно че не и е тука мястото, а от друга там каква схема е...
  • #22
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Според мен трябва да се вдигне данъка според годините на колата. Отделно данъка за 2-ра,3-та и тн кола да има коефициент и да става по-скъп и тези пари трябва да отиват за пътища паркинг и градски транспорт. А не пред панелката да има 100 коли от които 20 гробници които се карат един път на 3 месеца за тяхното състояние даже не искам да коментирам.
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    16-ти, незнам дали е схема или се обосновават на други фактори, но е така . Друг е въпроса, че аз докато бях в Германия хората ,с който аз съм контактувал и имаха дизелов автомобил го водеха служебен:) Данъка се приспада като разход на фирмата.
  • #20
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В русия се чудят как да изцедат населението, щото парите за завоевателната война на азиатското xиTлеpче са на привършване.