Подготвя се предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, което ще предизвика сериозни спорове и възражения, ако стигне до гласуване в парламента. Идеята, подкрепяна уж от някои от вносителите на нови автомобили, е в България да се въведе задължителен технически преглед два пъти годишно за коли на възраст над 15 години. Между другото, подобен законопроект в момента е внесен в руската Дума, в пакет с драстично повишаване на данъците за старите автомобили. Не ни е известно дали българската идея е вдъхновена от него. Импровизираният ни сондаж между вносителите не намери нито един, който да подкрепя идеята, така че по-вероятно е тя да идва отдругаде.

Нуждата от подмладяване на автопарка в България е очевидна. Но рационалният начин той да се обнови е да се улесни покупката на по-нови автомобили, а не да се натоварват старите с допълнителни разходи
Логиката зад подобно предложение е, че автомобилите в напреднала възраст често са технически негодни да се движат по пътищата. При сегашната система с един технически преглед годишно, и при все още съществуващите вратички за минаване на ГТП "по втория начин", това означава, че много потенциално опасни автомобили се движат по пътищата. Въвеждането на втори технически преглед ще наложи повече контрол върху тях, и ще обезкуражи хората да си купуват автомобили в толкова напреднала възраст. Засега не се говори за драстично повишаване на данъчното облагане.
Проблемът за възрастта на автомобилния парк у нас е добре известен. Проверка на Automedia.bg в регистрите на МВР показва, че към 1 юли у нас се водят на отчент 4 292 308 моторни превозни средства. От тях 23% са на възраст между 15 и 20 години. Цели 52% са на възраст 20 години. Относително новите, на възраст до 5 години, са едва 6% от автопарка.
В последните години поне съотношението между внесени нови и употребявани автомобили се подобри от предишното 1 към 10. Но не кой знае колко драстично. За първите 6 месеца на годината към автопарка са се добавили още 154,340 автомобила. От тях 18% са нови (до 6 месеца), 8% са на възраст между 6 месеца и 5 години, 17% са между 5 и 10 години. Всички останали (58%) са над 10-годишни.

Може ли обаче удвояването на техническите прегледи да промени това? Сегашната средна цена на ГТП от около 90 лева е солена, разбира се, но едва ли може да бъде стимул човек да продаде 20-годишната си кола и да си купи 5-годишна. Първо, данъкът за 20-годишната си остава съвсем нисък. И второ, покупката на по-нов автомобил е въпрос на финансови възможности, каквито много хора нямат.
Двата технически прегледа годишно ще имат несъмнено позитивен ефект само върху една група хора: собствениците на сервизи на ГТП и производителите на напълно ненужния стикер, който се лепи на стъклото след преминатия преглед. Не е трудно да пресметнем точно колко позитивен е ефектът: под обхвата на тази мярка биха попаднали около 3.2 милиона превозни средства. По 90 лева за всеки от тях би дало допълнителни 289 милиона лева приходи годишно. Това поражда някои обосновани предположения откъде произлиза тази идея. Добрата новина е, че тя няма особено високи шансове да стигне до парламента.


13