IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кой го измисли? Два технически прегледа годишно за старите коли

Доста спорната идея би генерирала до 290 милиона лева допълнителни разходи за шофьорите

Подготвя се предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, което ще предизвика сериозни спорове и възражения, ако стигне до гласуване в парламента. Идеята, подкрепяна уж от някои от вносителите на нови автомобили, е в България да се въведе задължителен технически преглед два пъти годишно за коли на възраст над 15 години. Между другото, подобен законопроект в момента е внесен в руската Дума, в пакет с драстично повишаване на данъците за старите автомобили. Не ни е известно дали българската идея е вдъхновена от него. Импровизираният ни сондаж между вносителите не намери нито един, който да подкрепя идеята, така че по-вероятно е тя да идва отдругаде. 
   
       
Графика, автопаркът в България, колите в България по възраст
Нуждата от подмладяване на автопарка в България е очевидна. Но рационалният начин той да се обнови е да се улесни покупката на по-нови автомобили, а не да се натоварват старите с допълнителни разходи
  
        
Логиката зад подобно предложение е, че автомобилите в напреднала възраст често са технически негодни да се движат по пътищата. При сегашната система с един технически преглед годишно, и при все още съществуващите вратички за минаване на ГТП "по втория начин", това означава, че много потенциално опасни автомобили се движат по пътищата. Въвеждането на втори технически преглед ще наложи повече контрол върху тях, и ще обезкуражи хората да си купуват автомобили в толкова напреднала възраст. Засега не се говори за драстично повишаване на данъчното облагане. 

Проблемът за възрастта на автомобилния парк у нас е добре известен. Проверка на Automedia.bg в регистрите на МВР показва, че към 1 юли у нас се водят на отчент 4 292 308 моторни превозни средства. От тях 23% са на възраст между 15 и 20 години. Цели 52% са на възраст 20 години. Относително новите, на възраст до 5 години, са едва 6% от автопарка.

В последните години поне съотношението между внесени нови и употребявани автомобили се подобри от предишното 1 към 10. Но не кой знае колко драстично. За първите 6 месеца на годината към автопарка са се добавили още 154,340 автомобила. От тях 18% са нови (до 6 месеца), 8% са на възраст между 6 месеца и 5 години, 17% са между 5 и 10 години. Всички останали (58%) са над 10-годишни. 
  
        
Opel Kadett, на старо
  
              
Може ли обаче удвояването на техническите прегледи да промени това? Сегашната средна цена на ГТП от около 90 лева е солена, разбира се, но едва ли може да бъде стимул човек да продаде 20-годишната си кола и да си купи 5-годишна. Първо, данъкът за 20-годишната си остава съвсем нисък. И второ, покупката на по-нов автомобил е въпрос на финансови възможности, каквито много хора нямат. 

Двата технически прегледа годишно ще имат несъмнено позитивен ефект само върху една група хора: собствениците на сервизи на ГТП и производителите на напълно ненужния стикер, който се лепи на стъклото след преминатия преглед. Не е трудно да пресметнем точно колко позитивен е ефектът: под обхвата на тази мярка биха попаднали около 3.2 милиона превозни средства. По 90 лева за всеки от тях би дало допълнителни 289 милиона лева приходи годишно. Това поражда някои обосновани предположения откъде произлиза тази идея. Добрата новина е, че тя няма особено високи шансове да стигне до парламента.  
   
       


  
            

0 от 500
  • #19
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Хахахаха ( преди 4 месеца )
    Тук *** ще се чудят какво да пишат, понеже идеята е и в раша! Чакаме опорки.
  • #18
    9 rate up comment 2 rate down comment
    ха ха ( преди 4 месеца )
    Мисля, че е добре техническият преглед да се обвърже и с изминати километри, особено за новите автомобили, които се карат постоянно.
  • #17
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    12-ти не е вярно или поне не изцяло. Ако колата е над 30г може да си я караш нормално и тогава всичко е общо основание. Ако обаче искаш "историческит номера" (Н накрая) - е тогава влизаш в друга категория и изобшо не съм убеден че застроьвката е по ниска, много зависи от колата. Но за Н-номерата си има изисквания също..
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    13-ти, ама в Германия масово се караше дизел и дали това пак ене схема да се пълни хазната? Иначе няма логика данъка да е по висок. За останалото е така, нова кола първи преглед е след 3г, след това през 2. Но има дараци, които незнам как са минали прегледа.
  • #15
    1 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Два прегледа годишно на колите над 15 години ще спасят човешки животи.
  • #14
    13 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Кое и е старото на 20 годишна кола? Това си и почти нова кола. 2005 година е модерна кола и по нищо не се различава от колите произведени 2025. Същото. Просто на новите им сложиха едни дигитални табла и повече пластмаса. Останалото няма разлика. Доста хора даже не могат да си позволят толкова нова кола от 2005 и карат коли от 80те и 90те години които също са си перфектни ако се поддържат и излизат много евтино.
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    пак 10-ти ( преди 4 месеца )
    9-ти, а знаеш ли, че в Германия данъка на дизеловите коли е почти 5 пъти по-висок от бензиновите? На всеки започнати 100кубика от обема на двигателя, за бензиновите се плаща 2 евро, а за дизеловите 9,5 евро! Да го направят и тук така! И все пак статията е за ГТП- в Германия, новорегистри кола първи преглед- след 3 години и след това на всеки 2,докато от пунка за прегледи не кажат, че трябва да е ежегодишно! Има коли по на 15 и повече години минават преглед на 2 години, а не по два пъти годишно!
  • #12
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До #9 ( преди 4 месеца )
    В Германия приятелю автомобилите над 25 и над 30 години имат специални номера, по ниски данъци и застраховки и нямат ограничения за ниско емисионните зони!!! Така че помисли си пак за това как било ,,Във всички западноевропейски държави".
  • #11
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Дайте ми датска запалта и няма проблем! Цените на Икея и Юск са същите в Дания, каквито са и в България. ДДС-то обаче е 25%, а не 20%. Токът е в пъти по-скъп. И някак си, скалдът на Икея в Дания плаща по 50 лева на час, а този в България по 8 лева на час. Дайте ми 50 лева на час, ще си напусна ИТ работата веднага за склада! Ще поработя малко, ще съера и ще си карам една чистака-бърсак нова тройчица БМВ и кеееф кеееееф кеееееееф!
  • #10
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    9-ти, ти в коя такава държава си плащал данък на превозно средство? Аз лично съм плащал 8 години в Германия и ти казвам, че там данъка не се променя! Определя се от кубатурата на колата и вредните емисии, които отделя и докато тази кола е в Германия данъка е един и същ без значение дали е на 2, 5, 7 или 12 и повече години! Така бе до началото на пандемията, ако нещо са променили последните години след нея(което много ме съмнява) може и да греша.