IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Революция на пазара на батерии - $45 за kWh

Ето как електромобилите трябва да станат по-евтини от тези с ДВГ

Пазарът на електрически превозни средства се намира в повратен момент - цените на LFP (литиево-железни фосфатни) батериите паднаха на световния пазар до рекордните 45 долара за kWh, което изненада дори най-смелите анализатори. Преди година средната им цена беше 66,5 долара, а сега спадът надхвърля 30%, което отваря пътя за масово намаление цената на електромобилите.


Електромобили


Основната причина е сривът на цените на лития и свръхпредлагането. Това е особено забележимо в Китай, където правителствените стимули предизвикаха бум на производството и последващо свръхпредлагане. Местните производители започнаха масово да намаляват цените, за да се задържат на повърхността.

Днес LFP батерия с капацитет от 60 kWh струва около 3600 долара, което сериозно променя икономическата страна на електрическите автомобили. Като се има предвид, че батерията е най-скъпата част от електромобила, тази динамика прави моделите на ток сравними по цена с тези, задвижвани от ДВГ, ако не и по-евтини.


Електромобили


Търсенето продължава да расте на фона на падащите цени. В същото време тече битка за ресурси: Чили удвоява производството на литий, Rio Tinto инвестира 6,7 милиарда долара в придобиването на Arcadium Lithium, а ЕС налага тарифи на китайските електромобили - от 9% до 36,3% - за да защити своите производители.

Толкова ниските цени обаче може да не се задържат за прекалено дълго време - нестабилността на пазара, ограниченията в доставките и геополитиката биха могли да доведат до повторно покачване на разходите, коментират анализатори. Засега обаче падащите цени на батериите са рядка възможност за ускоряване на електрификацията на автомобилните паркове по целия свят.

0 от 500
  • #22
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 21 ( преди 5 месеца )
    Е необходимо ли е да ти казват че бензинът в резервоара се пали, за разлика от течността за чистачки? Това че ти досега не си го знаел не значи че някой те е лъгал. NMC батериите са като бензина - досега са горели, горят и Ще горят и за в бъдеще. Няма пожаробезопасни бензин и NMC. Но за сметка на това lfp батериите не се палят дори когато ги пробиеш с метален пирон. Останалата част от автомобила е много по-запалима от тях и по-скоро автомобила ще запали батерията а не обратно
  • #21
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Друг Гост ( преди 5 месеца )
    При предишната "революция" никой не казваше, че ще прибират всички автомобили защото им се палят батериите. Просто в рекламите никой не казва за недостатъците. Колко тежат ЛФП?!? На какво зарядно са заредени за 5 мин 520 км?!? Колко такива зарядни има в Европа? Така работи "зелената измама" - хакде сега да приберем глобите за емисии на автомобилите и глобите на жилищата на хората, а пък после ще мислим - ако изобщо им останат пари за автомобили
  • #20
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Един пластмасов резервоар струва в пъти по евтино от тази революционна батерия.И не се разрушава от скоростта на пълнене, може на бензиностанцията за 3 минути, може и с капкомер в гаража.
  • #19
    0 rate up comment 4 rate down comment
    До другия гост ( преди 5 месеца )
    Написал си коментар след мен, сложил си му плюс, прочелси моите въпроси към тебе, сложил си и минуси, но си забравил да им отговориш.
  • #18
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Toyota не трябваше ли да произвежда една твърдотелна революционна батерия с 1500 км пробег и 10 минути зареждане? Защо за вас Това е революция, въпреки, че ще е адски скъпа технология която не могат да усвоят вече 17-та година, а достъпните желязо фосфатни батерии които се зареждат два пъти по-бързо от революционните на Toyota, не са революция?
  • #17
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До тинтири. Ако желязофосфатна батерия която зарежда за 5 минути за колкото се зарежда резервоар с гориво не е революция, дефинирай Какво е революция в батериите за тебе? Вероятно очакваш батерия с размера на 12 v акумулатор която се зарежда за не повече от една минута за целия ти годишен пробег която струва 10 лв и изкарва 1 милион години?
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 5 месеца )
    До 13 - 11 компании имат Operating Margin над 10%, а 25 са над 5%, но и дилърите взимат доста. На Ферари е 28,73% - те правят над 20 000 :-)
  • #15
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До другия гост ( преди 5 месеца )
    А както и децата знаят това са най-пожаробезопасните батерии, които не използват дефицитни материали за производството си и имат най-нисък въглероден отпечатък от всички химии. Освен това са най-евтината химия поне докато не навлезат в масово производство натриево-йонните които също обявиха започват да произвеждат на същото събитие преди два месеца!
  • #14
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До другия гост ( преди 5 месеца )
    Аз ти как можеш да наречеш освен революция, появата преди два месеца на пазара на желязо фосфатни батерии с пет минутно зареждане за 520 км? Ах както и децата знаят,
  • #13
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Но глупостите, които някои тук развиват, че правели по 20 000 долара печалба на автомобил, са потресаващи. Практически всички автомобилни производители са публични компании и публикуват отчети всяко тримесечие. Някои още са на загуба. В Китай цената за малък ел. седан вече е 18 000 база, а не 35 000. Но технологиите много бързо се комодитизират и скоро ще излязат на печалба, и то добра - по добра от на ДВГ.