IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новата революционна батерия на CATL не използва литий

Naxtra съхранява до 90% от полезната си мощност дори при минус 40°C.

Добре известен факт е, че китайският гигант в областта на производството на батерии е Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Именно тази компания представи първата в света натриево-йонна батерия, предназначена за масово производство, наречена Naxtra. Този пробив в енергийните технологии бележи нов етап за световния пазар на батерии, тъй като компанията успя не само да предложи алтернатива на литиевите решения, но и да я адаптира към трудните климатични условия и нуждите на търговския транспорт.


CATL


Основната характеристика на батерията Naxtra е способността ѝ да съхранява до 90% от полезната си мощност дори при температури до -40°C. Това го прави изключително ефективен и надежден за употреба продукт в много студени климатични условия, където повечето съществуващи батерии губят значителна част от производителността си.

Освен това, автономността на новата батерия достига до 500 километра, което е много добър резултат за натриево-йонната технология. Животът на батерията достига до 10 000 цикъла на зареждане, което осигурява дълъг експлоатационен живот и намалява необходимостта от подмяна на оборудване през целия жизнен цикъл на превозното средство или захранващата система.

За разлика от лития, натрият е много по-разпространен елемент, по-леснодостъпен и по-малко зависим от геополитически рискове, което е особено важно в настоящата нестабилна ситуация на световния пазар на суровини. Това също така позволява значително по-ниски разходи за производство на батерии и дава възможност за по-широко приложение на подобни технологии в транспортния и промишления сектор. Въпреки традиционно по-ниската енергийна плътност на натрия, инженерите на CATL успяват да постигнат цифра от 175 Wh/kg, което е сравнимо с литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии, които в момента започват да доминират в индустрията.

Компанията вече обяви интегрирана версия на батерията, наречена CATL Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Start-Stop, която е специално проектирана за тежкотоварни камиони. Тази опция осигурява стабилно стартиране на двигателя дори при температури от -40°C, поддържа работата след продължителен престой до една година и гарантира дълбоко разреждане до пълен капацитет без загуба на производителност.


CATL


Всичко това осигурява 61% намаление на общите разходи за жизнения цикъл в сравнение с традиционните оловно-киселинни батерии. По този начин Naxtra демонстрира не само инженерни иновации, но и реални финансови ползи за операторите на автопаркове и логистичните компании.

Според официалната информация на компанията, масовото производство на батерии Naxtra ще започне през декември 2025 година, но търговската версия за тежкотоварни превозни средства ще бъде налична още през юни тази година. Това ще позволи на CATL бързо да мащабира новата технология и да я предложи на широк кръг потребители в близко бъдеще.


0 от 500
  • #36
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Електрическите коли и сега са достатъчно добри и изборът между ел и ДВГ кола въобще не опира до надеждност, време на зареждане и "Уау фактор при шофиране". Проблемите, според мен поне са по-високата цена и по-бързото обезценяване. И тия проблеми съвсем скоро ще се решат с изравняването на цените (не поради поевтиняване на електрическите) и изравнянето на обезценката, защото и колите с ДВГ вече са страшни ***. На мен определено следващата ми кола ще е втора ръка електрическа.
  • #35
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 месец )
    Затова ли смени дузина имена,тротитроле?Сега тролиш като анонимник, какъвто си всъщност.
  • #34
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 33 ( преди 1 месец )
    Вярно е! Колкото повече в подобни новини излизат, толкова повече антиелектрици осъзнават какви глупости са писали досега и се скриват по дупките си и няма кой да ми противоречи, когато изброявам факти. Казвам си фактите в едно две мнение под статия слагате ми плюсовете, защото не знаете че съм аз и си стоите в дупките.
  • #33
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Айдяя, Тротинетката си намери ново шаранче. Ха-ха, и пише ли пише фермани, за да почувства значим. Върни се обратно в дупката, където беше последните дни.
  • #32
    0 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Освен това, от Toyota обещаха пълно зареждане на батерията за 10 минути. Пък и нещо си объркал 225kWh се зареждат за 10 минути с 1350 киловата, средна скорост, а не 1600kW. Това е два пъти по-малко, отколкото е пиковата мощност, постигната от китайците от CATL с днешните им LFP батерии. Тоест в реалността китайците направиха миналия месец два пъти по добра батерия, отколкото Toyota дори може да мечтае да произведе .... някога.
  • #31
    1 rate up comment 5 rate down comment
    До 29 ( преди 1 месец )
    А иначе същите напълно вярват на Toyota, която обеща тези 1500 км с 10 минути зареждане, което може да се провери от официалните анонси на Toyota да произвежда този автомобил като напокъсен етап обещаваха да струва по-малко от corolla и RAV4. Повтарям, Това са официални изявления на Toyota и техни планове с конкретни дати за изпълнение, като още през 2026 очакваме техните твърдотелни батерии!
  • #30
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До 29 ( преди 1 месец )
    Тези характеристики са хиперболизирани за да потвърдят антиелектриците твърденията си че дори електромобилите да имат 5000 км пробег с едно зареждане за 1 минута и ускорение за под една секунда, с доживотно безплатно зареждане няма да карат такъв автомобил дори да им го подаряват, защото ще им липсва звука от ДВГ, което е единствената причина да шофират. Толкова са в манячени в този звук, 15 секунди ускорения до 100 не ги притеснява! Затова са антиелектрици! Масово карат ферарита и lamborghini
  • #29
    0 rate up comment 4 rate down comment
    До 26 ( преди 1 месец )
    И един станиол завива мармота в шоколад. Много ще съм шокиран да доживеем подобни параметри. 1500 км пробег при среден разход 15/100 означава 225 кВч. А пък ти искаш толкова да е бързата фаза на зареждане т.е. цялата батерия да е 300. В момента единици имат над 100 ти искаш х3. А за зареждането излиза 1.6 кВ СРЕДНА скорост на зареждане.
  • #28
    1 rate up comment 5 rate down comment
    До 27 ( преди 1 месец )
    Правиш ли разлика между прогнози, открития и както в случая започване на серийно производство след месец на батерии С 1300 kW и 5 минутно зареждане за 520 км ? Продажбите на конкyрентите от BYD Вече започнаха. Техния автомобил вече зарежда с 1000 киловата мощност и зарежда 400 км за 5 минути. Започна изграждането и на 4000 зарядни станции с мощност 1000 kW. Минало свършено време, а не прогнози, Какво стана с вярата ви във водорода?
  • #27
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Верно Митьо Бустера пак е налазил тук, ама "анонимно". Митьо, Митьооооо, такива изчисления, сметки, прогнози ни ги обясняваше за Тесла преди години. Колкото онези прогнози ти се сбъдват, толкова и тези ще. А иначе ние революционни батерии виждаме всяка седмица, най-много две. По едно време графенът например щеше да преобръща света на автомобилите. Но, нищо мечтай, мечтай, те годините си вървят.