Добре известен факт е, че китайският гигант в областта на производството на батерии е Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Именно тази компания представи първата в света натриево-йонна батерия, предназначена за масово производство, наречена Naxtra. Този пробив в енергийните технологии бележи нов етап за световния пазар на батерии, тъй като компанията успя не само да предложи алтернатива на литиевите решения, но и да я адаптира към трудните климатични условия и нуждите на търговския транспорт.
Основната характеристика на батерията Naxtra е способността ѝ да съхранява до 90% от полезната си мощност дори при температури до -40°C. Това го прави изключително ефективен и надежден за употреба продукт в много студени климатични условия, където повечето съществуващи батерии губят значителна част от производителността си.
Освен това, автономността на новата батерия достига до 500 километра, което е много добър резултат за натриево-йонната технология. Животът на батерията достига до 10 000 цикъла на зареждане, което осигурява дълъг експлоатационен живот и намалява необходимостта от подмяна на оборудване през целия жизнен цикъл на превозното средство или захранващата система.
За разлика от лития, натрият е много по-разпространен елемент, по-леснодостъпен и по-малко зависим от геополитически рискове, което е особено важно в настоящата нестабилна ситуация на световния пазар на суровини. Това също така позволява значително по-ниски разходи за производство на батерии и дава възможност за по-широко приложение на подобни технологии в транспортния и промишления сектор. Въпреки традиционно по-ниската енергийна плътност на натрия, инженерите на CATL успяват да постигнат цифра от 175 Wh/kg, което е сравнимо с литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии, които в момента започват да доминират в индустрията.
Компанията вече обяви интегрирана версия на батерията, наречена CATL Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Start-Stop, която е специално проектирана за тежкотоварни камиони. Тази опция осигурява стабилно стартиране на двигателя дори при температури от -40°C, поддържа работата след продължителен престой до една година и гарантира дълбоко разреждане до пълен капацитет без загуба на производителност.
Всичко това осигурява 61% намаление на общите разходи за жизнения цикъл в сравнение с традиционните оловно-киселинни батерии. По този начин Naxtra демонстрира не само инженерни иновации, но и реални финансови ползи за операторите на автопаркове и логистичните компании.
Според официалната информация на компанията, масовото производство на батерии Naxtra ще започне през декември 2025 година, но търговската версия за тежкотоварни превозни средства ще бъде налична още през юни тази година. Това ще позволи на CATL бързо да мащабира новата технология и да я предложи на широк кръг потребители в близко бъдеще.