IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новата революционна батерия на CATL не използва литий

Naxtra съхранява до 90% от полезната си мощност дори при минус 40°C.

Добре известен факт е, че китайският гигант в областта на производството на батерии е Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Именно тази компания представи първата в света натриево-йонна батерия, предназначена за масово производство, наречена Naxtra. Този пробив в енергийните технологии бележи нов етап за световния пазар на батерии, тъй като компанията успя не само да предложи алтернатива на литиевите решения, но и да я адаптира към трудните климатични условия и нуждите на търговския транспорт.


CATL


Основната характеристика на батерията Naxtra е способността ѝ да съхранява до 90% от полезната си мощност дори при температури до -40°C. Това го прави изключително ефективен и надежден за употреба продукт в много студени климатични условия, където повечето съществуващи батерии губят значителна част от производителността си.

Освен това, автономността на новата батерия достига до 500 километра, което е много добър резултат за натриево-йонната технология. Животът на батерията достига до 10 000 цикъла на зареждане, което осигурява дълъг експлоатационен живот и намалява необходимостта от подмяна на оборудване през целия жизнен цикъл на превозното средство или захранващата система.

За разлика от лития, натрият е много по-разпространен елемент, по-леснодостъпен и по-малко зависим от геополитически рискове, което е особено важно в настоящата нестабилна ситуация на световния пазар на суровини. Това също така позволява значително по-ниски разходи за производство на батерии и дава възможност за по-широко приложение на подобни технологии в транспортния и промишления сектор. Въпреки традиционно по-ниската енергийна плътност на натрия, инженерите на CATL успяват да постигнат цифра от 175 Wh/kg, което е сравнимо с литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии, които в момента започват да доминират в индустрията.

Компанията вече обяви интегрирана версия на батерията, наречена CATL Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Start-Stop, която е специално проектирана за тежкотоварни камиони. Тази опция осигурява стабилно стартиране на двигателя дори при температури от -40°C, поддържа работата след продължителен престой до една година и гарантира дълбоко разреждане до пълен капацитет без загуба на производителност.


CATL


Всичко това осигурява 61% намаление на общите разходи за жизнения цикъл в сравнение с традиционните оловно-киселинни батерии. По този начин Naxtra демонстрира не само инженерни иновации, но и реални финансови ползи за операторите на автопаркове и логистичните компании.

Според официалната информация на компанията, масовото производство на батерии Naxtra ще започне през декември 2025 година, но търговската версия за тежкотоварни превозни средства ще бъде налична още през юни тази година. Това ще позволи на CATL бързо да мащабира новата технология и да я предложи на широк кръг потребители в близко бъдеще.


0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Има разлика ( преди 6 месеца )
    Китайската партия постави тази цел за 50% пазарен дял на автомобили които се зареждат от контакта за 2030 година и никой не принуждава китайците да си ги купуват. Избират ги самички, защото са по-евтини от автомобил с ДВГ. ДВГ си купуват само тези които няма къде да зареждат. Тази вече е постигната и петминутното зареждане на електромобил по-евтин от автомобил с ДВГ само ще задълбочава тази тенденция.
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Коват, коват пирони, ама дори в Китай не могат да убият ДВГ. Една шепа страни само чрез данъци убиха ДВГ. Сега ще скочите ама 50% в Китай, ама ръст. Да ама тия 50% и ръст са за NEV - EREV + PHEV + водород + EV (даже обикновените хибриди в началото влизаха там). Китайците удобно избягват да кажат, че BEV всъщност са 20-25% от пазара и ръста дори там се забавя.
  • #14
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    "Хаха ( преди 48 минути )Тази опорка тръгна още на батаридей през 2020 година.Още я чакаме тази революционна батерия." Преди няколко месеца шефът на CATL се срещна на живо с Илон Мъск и по повод на тези батерии му каза, че нищо не разбира от химия. Илон Мъск си замълча! Така че не бъркай Тесла с CATL. Това което Тесла не може и да си мечтае да го обещае, като например 500 км зареждане за пет минути, китайците вече го произвеждат в реалността!
  • #13
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Гледайте малко по-далеч. Китайците имат вече РАБОТЕЩ проект в Монголия. 100 електрически кариерни камиона, товароспособност 360 тона, 500 км пробег. Въобще нямат кабина. Работят 24 часа, без прекъсване. Всичко се управлява от ИИ на Хуавей. Човек не участва в управлението. Двама китайци, гледат на монитори как се работи, и това е. В момента се готвят да пускат нов проект в Чили и Индонезия, тази година!
  • #12
    3 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Важно уточнение. След тези 100 или 400 години, батерията все още ще работи, но само с 80% от първоначалния си капацитет. Ако днес изминава реални 400 км, то ако се грижиш добре за нея през 2425 година пробега ще е намалял на 320 км. Ако я караш през просото и не ти пука за батерията, пробега ще намалена 320 км още през 2125 година! Наистина това е много смислена тема за дискусия на антиелектриците и е от изключителна важност!
  • #11
    4 rate up comment 7 rate down comment
    До ха ( преди 6 месеца )
    Разбира се, всеки сам може да си прецени, Дали да изпълнява тези препоръки, за да направи 4 милиона километра с една батерия, което е около 400 години за средностатистически шофьор или да зарежда бързо и батерията да изкара само 100 години. Въпрос на приоритети и огромна дъвка на антиелектриците кое е по-правилното решение Ти кое от двете би избрал?
  • #10
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До ха ( преди 6 месеца )
    Така са го написали преводачите! Технически правилно е, че 10 000 цикъла се постигат при зареждане/ разреждане с 0,5C - двучасово зареждане и разреждане. Ако заряда и разряда са по-бързи, циклите намаляват. Но ако се зареждат и разреждат по-бавно, циклите стават повече от 10 000.
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    VAYK ( преди 6 месеца )
    Те и LFP-тата могат да счупят 10 купета преди да почнеш да ги ползваш за съхранение и не са зле на студено:)
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Хаха ( преди 6 месеца )
    Тази опорка тръгна още на батаридей през 2020 година.Още я чакаме тази революционна батерия.
  • #7
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Хаха ( преди 6 месеца )
    Като чуя до 90% и до 10000 цикъла и ме напушва смях.До 90% се разбира от 0 до 90%.До 10000 цикъла се разбира от 0 до 10000.Май по скоро и двете клонят към 0.