IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новата революционна батерия на CATL не използва литий

Naxtra съхранява до 90% от полезната си мощност дори при минус 40°C.

Добре известен факт е, че китайският гигант в областта на производството на батерии е Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Именно тази компания представи първата в света натриево-йонна батерия, предназначена за масово производство, наречена Naxtra. Този пробив в енергийните технологии бележи нов етап за световния пазар на батерии, тъй като компанията успя не само да предложи алтернатива на литиевите решения, но и да я адаптира към трудните климатични условия и нуждите на търговския транспорт.


CATL


Основната характеристика на батерията Naxtra е способността ѝ да съхранява до 90% от полезната си мощност дори при температури до -40°C. Това го прави изключително ефективен и надежден за употреба продукт в много студени климатични условия, където повечето съществуващи батерии губят значителна част от производителността си.

Освен това, автономността на новата батерия достига до 500 километра, което е много добър резултат за натриево-йонната технология. Животът на батерията достига до 10 000 цикъла на зареждане, което осигурява дълъг експлоатационен живот и намалява необходимостта от подмяна на оборудване през целия жизнен цикъл на превозното средство или захранващата система.

За разлика от лития, натрият е много по-разпространен елемент, по-леснодостъпен и по-малко зависим от геополитически рискове, което е особено важно в настоящата нестабилна ситуация на световния пазар на суровини. Това също така позволява значително по-ниски разходи за производство на батерии и дава възможност за по-широко приложение на подобни технологии в транспортния и промишления сектор. Въпреки традиционно по-ниската енергийна плътност на натрия, инженерите на CATL успяват да постигнат цифра от 175 Wh/kg, което е сравнимо с литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии, които в момента започват да доминират в индустрията.

Компанията вече обяви интегрирана версия на батерията, наречена CATL Naxtra 24V Heavy-Duty Truck Start-Stop, която е специално проектирана за тежкотоварни камиони. Тази опция осигурява стабилно стартиране на двигателя дори при температури от -40°C, поддържа работата след продължителен престой до една година и гарантира дълбоко разреждане до пълен капацитет без загуба на производителност.


CATL


Всичко това осигурява 61% намаление на общите разходи за жизнения цикъл в сравнение с традиционните оловно-киселинни батерии. По този начин Naxtra демонстрира не само инженерни иновации, но и реални финансови ползи за операторите на автопаркове и логистичните компании.

Според официалната информация на компанията, масовото производство на батерии Naxtra ще започне през декември 2025 година, но търговската версия за тежкотоварни превозни средства ще бъде налична още през юни тази година. Това ще позволи на CATL бързо да мащабира новата технология и да я предложи на широк кръг потребители в близко бъдеще.


0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 7 rate down comment
    До 3 ( преди 6 месеца )
    Но пироните не свършиха. Освен много по-евтини натриеви батерии, и пожаробезопасни евтини желязофосфатни батерии с ултра бързо зареждане, CATL представиха и хибридна батерия с две химии, която съчетава както бързо зареждане, така и голям пробег от над 1000 км. За разлика от BYD, те не произвеждат електромобили, а само батерии и са най-големия производител на планетата, така че могат да продадат тези технологии на който автомобилен производител пожелае, включително цяла електрическа платформа
  • #5
    2 rate up comment 10 rate down comment
    До 3 ( преди 6 месеца )
    500 км спокойно се изминават в реални условия с батерия 100 kWh. Но по-важния параметър за дълги пътувания не е пробегът, а времето за зареждане. Същата фирма за батерии вече предлага 520 км зареждане за 5 минути. Сложи ги реални 400. Това беше другият пирон в ковчега представен на същата дата като натриевите батерии.
  • #4
    1 rate up comment 9 rate down comment
    До 3 ( преди 6 месеца )
    Нали не очакваш, че това с натриевите батерии ще се случи по-бързо от 5-10 години! За автомобилната промишленост 5-10 години е изключително кратък период. Смяна на едно, максимум две поколения на модел. Виж че от сега градът стратегиите какво ще предават след 2030, защото ще продават това което започват да разработват днес.
  • #3
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    1-ви, на е-феновете, няма да ви стигнат пироните за ковчега на ДВГ.., а от токолва коване, най-вече тикове може да получите, ако не ви се схванат ръцете преди това. Вече 10г е-революция, ама все още 500км е непостижим пробег в реални условия. Навремето имаще един хумористичен вестник "Стършел", но като ви гледам и слушам, може да почнете да го издавате като Е-Стършел..
  • #2
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Време е - цялата ел. технология е топ, само батерията е още поколение 80-та година :D
  • #1
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Тези батерии ще заковат последния пирон в ковчега на ДВГ. Евтини батерии С 500 км пробег и 10 000 цикъла живот още от първото поколение, следват подобрения! Натрий има в изобилие по цялото земно кълбо, включително в България и във всеки дом!