IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Революция на пазара на батерии - $45 за kWh

Ето как електромобилите трябва да станат по-евтини от тези с ДВГ

Пазарът на електрически превозни средства се намира в повратен момент - цените на LFP (литиево-железни фосфатни) батериите паднаха на световния пазар до рекордните 45 долара за kWh, което изненада дори най-смелите анализатори. Преди година средната им цена беше 66,5 долара, а сега спадът надхвърля 30%, което отваря пътя за масово намаление цената на електромобилите.


Електромобили


Основната причина е сривът на цените на лития и свръхпредлагането. Това е особено забележимо в Китай, където правителствените стимули предизвикаха бум на производството и последващо свръхпредлагане. Местните производители започнаха масово да намаляват цените, за да се задържат на повърхността.

Днес LFP батерия с капацитет от 60 kWh струва около 3600 долара, което сериозно променя икономическата страна на електрическите автомобили. Като се има предвид, че батерията е най-скъпата част от електромобила, тази динамика прави моделите на ток сравними по цена с тези, задвижвани от ДВГ, ако не и по-евтини.


Електромобили


Търсенето продължава да расте на фона на падащите цени. В същото време тече битка за ресурси: Чили удвоява производството на литий, Rio Tinto инвестира 6,7 милиарда долара в придобиването на Arcadium Lithium, а ЕС налага тарифи на китайските електромобили - от 9% до 36,3% - за да защити своите производители.

Толкова ниските цени обаче може да не се задържат за прекалено дълго време - нестабилността на пазара, ограниченията в доставките и геополитиката биха могли да доведат до повторно покачване на разходите, коментират анализатори. Засега обаче падащите цени на батериите са рядка възможност за ускоряване на електрификацията на автомобилните паркове по целия свят.

0 от 500
  • #32
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До гост ( преди 5 месеца )
    Хубаво сравняваш енергийните плътности. Но забравяш че водородът има три пъти по-добра енергийна плътност от бензина но водородната Toyota mirai тежи повече от електромобил. Така че какво точно ми казваш с енергийната плътност?
  • #31
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Да се върнем на недостатъците на електромобил който е на същата цена като автомобил с ДВГ, по-евтин от хибрид и по пожаробезопасен от дизел, който зарежда 520 км за пет минути на по-ниска цена от горивото за хибриден автомобил , като има опция и да зарежда 10 пъти по-евтино от домашния контакт
  • #30
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Да сравним.Енергийната плътност на батерия 0,2 квтч/кг. Бензин в резервоар 11,7 квтч/кг.
  • #29
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До 26 ( преди 5 месеца )
    От тази гледна точка си абсолютно прав. Пропускаш обаче един нюанс - това не е само територия на електромобилите или на китайците. Тези фарове и екстрите които си изброил се слагат на автомобили с всякакви задвижвания. Батерията обаче, прави електромобилите значително по-скъпи от останалите задвижвания. С падането на цините, на батериите, цените им ще се изравнят с другите видове задвижвания дори фаровете за 10 000 да останат
  • #28
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До гост ( преди 5 месеца )
    Тоест в световен мащаб няма нито един доказан пожар различен от катастрофа при бензиновите автомобили? И когато се запалят по някаква друга причина няма нито един случай на запален резервоар защото не е претърпял катастрофа!
  • #27
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До 24 ( преди 5 месеца )
    Тебе стойността на материалите в един автомобил е не повече от 20-30 процента. Останалото го плащаш за технологии и други оперативни разходи. Това е като да смяташ цената на пребоядисването на стаята по цената на боята, и да си мислиш че ако купиш с 50% по-евтина боя боядисването ще ти излезе два пъти по-евтино без да си включил 10 лв на квадрат за бояджията, които не само че няма да се променят а може и да поскъпнат, защото ще трябва да мине една ръка повече
  • #26
    7 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 5 месеца )
    Просто защото всички,абсолютно всички,най вече китайците с ел. колата ви пробутват хиляди абсолютно ненужни технологии за да оправдаят безбожна цена и да се налапат със сладка печалаба! Автономно шофиране, затваряне на вратите с копче,подскачащо окачване, фарове прожектиращи емоджита и какви ли още не глупости които само правят колата скъпа, тежка иии .... с нужда от повече ремонти!!!Скоро няма да се ремонтират скоростни кутии за по 5000 Евро,ама ще се ремонтират фарове за 10 000 Евро!
  • #25
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Бензинът се пали само при катастрофа или повреда и това се случва изключително рядко.Батерията се пали без причина,както електрокара си седи на паркинга или в гаража.Впрочем оня горящия кораб с електрокари дали го изгасиха?
  • #24
    7 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 5 месеца )
    Чудя се дали изобщо да отговарям на потресващите отговори на моя коментар!Къде съм виждал китайска кола за 35 000 долара! Вярно!Такива почти няма!Повечето на Европейския пазар са по 40-50-60-70 000 ЕВРО!!!!!Ама цената на батерията щяла да падне не с 1200 USD, а с 2500 - е 2500 USD ще те мотивира ли да си купиш кола за 35 000 USD с реален пробег 300км?Цената на батерията никога не е била основен фактор в цената на ел. колите!Ама никога!
  • #23
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Относно теглото, новите lfp батерии с плътност над 200 ватачаса за килограм, което до скоро беше територия за скъпите и запалими NMC батерии, който имаха нужда от огромна охладител на мощност за да не се подпалят при бързо зареждане и дори при бавно зареждане най-добрите имат живот 1000-2000 цикъла. LFP батериите от друга страна са евтини, пожаробезопасни не се нуждаят от активно охлаждане дори при 1300 kW зареждане и имат 6000 - 8000 цикъла живот