Пазарът на електрически превозни средства се намира в повратен момент - цените на LFP (литиево-железни фосфатни) батериите паднаха на световния пазар до рекордните 45 долара за kWh, което изненада дори най-смелите анализатори. Преди година средната им цена беше 66,5 долара, а сега спадът надхвърля 30%, което отваря пътя за масово намаление цената на електромобилите.
Основната причина е сривът на цените на лития и свръхпредлагането. Това е особено забележимо в Китай, където правителствените стимули предизвикаха бум на производството и последващо свръхпредлагане. Местните производители започнаха масово да намаляват цените, за да се задържат на повърхността.
Днес LFP батерия с капацитет от 60 kWh струва около 3600 долара, което сериозно променя икономическата страна на електрическите автомобили. Като се има предвид, че батерията е най-скъпата част от електромобила, тази динамика прави моделите на ток сравними по цена с тези, задвижвани от ДВГ, ако не и по-евтини.
Търсенето продължава да расте на фона на падащите цени. В същото време тече битка за ресурси: Чили удвоява производството на литий, Rio Tinto инвестира 6,7 милиарда долара в придобиването на Arcadium Lithium, а ЕС налага тарифи на китайските електромобили - от 9% до 36,3% - за да защити своите производители.
Толкова ниските цени обаче може да не се задържат за прекалено дълго време - нестабилността на пазара, ограниченията в доставките и геополитиката биха могли да доведат до повторно покачване на разходите, коментират анализатори. Засега обаче падащите цени на батериите са рядка възможност за ускоряване на електрификацията на автомобилните паркове по целия свят.