IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Революция на пазара на батерии - $45 за kWh

Ето как електромобилите трябва да станат по-евтини от тези с ДВГ

Пазарът на електрически превозни средства се намира в повратен момент - цените на LFP (литиево-железни фосфатни) батериите паднаха на световния пазар до рекордните 45 долара за kWh, което изненада дори най-смелите анализатори. Преди година средната им цена беше 66,5 долара, а сега спадът надхвърля 30%, което отваря пътя за масово намаление цената на електромобилите.


Електромобили


Основната причина е сривът на цените на лития и свръхпредлагането. Това е особено забележимо в Китай, където правителствените стимули предизвикаха бум на производството и последващо свръхпредлагане. Местните производители започнаха масово да намаляват цените, за да се задържат на повърхността.

Днес LFP батерия с капацитет от 60 kWh струва около 3600 долара, което сериозно променя икономическата страна на електрическите автомобили. Като се има предвид, че батерията е най-скъпата част от електромобила, тази динамика прави моделите на ток сравними по цена с тези, задвижвани от ДВГ, ако не и по-евтини.


Електромобили


Търсенето продължава да расте на фона на падащите цени. В същото време тече битка за ресурси: Чили удвоява производството на литий, Rio Tinto инвестира 6,7 милиарда долара в придобиването на Arcadium Lithium, а ЕС налага тарифи на китайските електромобили - от 9% до 36,3% - за да защити своите производители.

Толкова ниските цени обаче може да не се задържат за прекалено дълго време - нестабилността на пазара, ограниченията в доставките и геополитиката биха могли да доведат до повторно покачване на разходите, коментират анализатори. Засега обаче падащите цени на батериите са рядка възможност за ускоряване на електрификацията на автомобилните паркове по целия свят.

0 от 500
  • #42
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Матьо защо трябва да обясняваш на всички че игнорираш фактите и реалността след като всички си го знаем
  • #41
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Митьо, я вземи пак да пишеш с някой от безбройните ти псевдонимит, че сега трябва да губя по цели 0,5сек да прочитам първите 5-10 думи от всяко мнение преди да преценя дали го игнорирам, защото е твое.
  • #40
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Усещаш ли как до преди два месеца обясняваше че си купуваш нов автомобил с хронометър в ръка и който зарежда най-бързо него купуваш, а вече обърна палачинката че ходиш с кантара и ги теглиш до грам и който е най-лек той е твоя избор!
  • #39
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Упс, пропуснах и петте минути зареждане за 520 км на този 10-годишен автомобил, което много пряко отговаря на въпроса ми защо още не съм си го купил. Вероятно защото първите 67 модела с такава батерия Ще слязат от конвейера в края на 2025 година ех ако ще си говорим за 10-годишни автомобили каквито да си купиш, ще трябва да проведем разговора през 2035. Интересно, ако от 2026 година електромобилите които зареждат за пет минути вече са по улиците, кой ще си купи ДВГ през 2035?
  • #38
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Какво стана с летище Лутън? И ще ми кажеш ли ако имаше 10-годишен електромобил с 4000 цикъла живот на батерията на цена същата или по-ниска от хибрид, какъв автомобил би си избрал? Този който се зарежда 10 пъти по-евтино и е пет пъти по-мощен или хибрида на Toyota заради върховния звук на двигателя и невероятните постижения на писта?
  • #37
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Предпочитам бензинов хибрид, не бих препоръчал електрокар.Ти защо още си на нафтенка,Теслю митичен? Да повторя въпроса,какво стана с горящия кораб за превоз на електрокари?
  • #36
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    И между другото, lfp са 10% по-тежки, но нямат проблеми да се зареждат до 100% и даже го правят доста бързо дори след 80%, за разлика от NMC, които зареждат адски бавно след 80% и им съсипваш живота. Тоест в lfp със същото тегло, ако я заредиш до 100% ще събереш повече километри от в nmc до 80%. Технически грамотен човек въобще не би тръгнал да поставя на въпрос коя батерия трябва да се избере! Дори само ако сравняваме 5 минути срещу 20 минути зареждане
  • #35
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До гост ( преди 2 седмици )
    Ти като технически грамотен човек, какъв автомобил би препоръчал на желаещ да си купи електромобил? То е ясно че ти няма да си купиш по емоционални причини защото не посочени никакъв недостатък. Та ако въпросът е дали да си купи 100-200 килограма по-лек автомобил с NMC, които се палят с намигване, самозапалват се, прегряват както при зареждане, така и при по агресивно шофиране, но за сметка на това се зареждат четири пъти по-бавно, или по-евтините, но по-тежки LFP без тези недостатъци?
  • #34
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    До 32.Технически грамотен човек ще разбере,тлупака ще задава въпроси.
  • #33
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    И между другото знаеш ли шофьор който може да ти отговори какви са енергийните плътности на бензина и батериите? Ако мислиш че има някой такъв може да спреш 100 човека по улицата и да ги питаш. Мога да се обзаложа че никой не знае, но всеки знае за колко време зарежда и колко му струва изминаването на 100 км. Ако ги питаш колко им тежат автомобилите над 90% ще объркат теглото с над 100-200 кг разлика, защото даже не са си задавали въпроса точно колко тежи