Европейската автомобилна индустрия претърпя много сътресения в последно време. След скандала "Дизелгейт" превозните средства с двигатели с вътрешно горене (особено дизеловите) са подложени на сериозни критики от политиците. Последваха пандемия, газова криза недостиг на компоненти, проблеми с веригата за доставки и растящи цени, за да се стигне до въвеждането на забрана на продажбите на нови автомобили с ДВГ в Европа през 2035.

Не трябва да се забравя и нашествието на китайски автомобили, което е комбинирано с налагането на все по-строги мерки за емисиите на свързани с емисиите на CO2. За мнозина мерките, приети от европейските политици, се налагат в контекста на икономическа несигурност, тъй като електрическите автомобили и електрическата мобилност като цяло не са достъпни за всеки. Срещу тези мерки се обявиха редица производители, а сега към тях се присъединява и петролния гигант Repsol, чийто шеф Йосу Йон Имаз отправи сериозни критики към политиците в ЕС.
"Сега имаме стар автопарк и развиваме по-малко индустриална дейност, а хората не знаят какво да купят. Процесът на покупка трябва да бъде личен, а не наложен или белязан от идеология", категоричен е Йосу Йон Имаз.

Шефът на Repsol припомни, че за целия си жизнен цикъл един дизелов автомобил отделя по-малко емисии CO2 от електрическо превозно средство. Йосу Йон Имаз се ангажира хората в Европа да да могат да сменят 20-годишния си дизелов автомобил с "друг дизел с по-добра технология, който отделя по-малко емисии.
"Същствува идеологическа бариера над технологиите. Трябва да се отчита пълния CO2 отпечатък на автомобила. И да се знае, че хората купуват колата, от която се нуждаят. Двигателят с вътрешно горене беше перлата на автомобилната индустрия, а ние се отказахме от него и оставихме тази технология на китайците", допълни шефът на Repsol.

Имаз е категоричен, че насърчаването на мобилност трябва да се прави, без да се вреди на индустрията, като даде за пример програма в някои райони на Испания, която насърчава покупката на нов автомобил, независимо от неговото задвижване. Освен това той даде и любопитна прогноза, според която през 2050 година половината от всички автомобили на пътя ще бъдат с двигатели с вътрешно горене.


16