IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ето кои служби ще ни следят през пътните камери

Карането без платен данък или ГТП става невъзможно по основните пътища

С приетите на първо четене вчера промени в Закона за пътищата официално се въвежда ред в достъпа до информация от камерите на т. нар. тол система - по същество ефективно средство за следене. Камерите, разположени вече по цялата основна пътна мрежа, записват следните данни: номер на автомобила, точно време на заснемане (плюс данни за самата камера), посока за движение, клас на превозното средство, и накрая скорост, поне където техническото устройство дава такава възможност. Тази информация е автоматично свързана в системата с личните данни на собственика на автомобила. Така на практика системата е в състояние да следи движението ви и да споделя тази информация както с държавни, така и с частни структури (самите тол оператори).
  
   
камера, тол камера, средна скорост
  
             
С промени в Закона за пътищата, внесени от Божидар Божанов, се уточнява точен списък на държавните структури, които могат да получат достъп до тази информация. Ето кои са те:

- Агенция Пътна инфраструктура, която по начало трябва да събира пътните такси и следи за валидна винетка при леките автомобили.

- Прокуратурата и други разследващи органи, при разследване на престъпление. Няма да отваряме темата за доверието към разследващите органи в България.

- Националната агенция по приходите - за проверка дали не се дължи данък МПС или други такси, или в хода на други разследвания за данъчни нарушения.

- Агенция Митници - за контрол на вноса и износа.

- ИА Автомобилна администрация - за проследяване дали автомобилите са минали задължителния годишен технически преглед. На теория би трябвало да проверява също за наличието на валидна застраховка "Гражданска отговорност", която е задължителна у нас.

- Изпълнителна агенция по горите - за борба с незаконната сеч и бракониерството (още една тема, в която няма да навлизаме).

- Военна полиция към министъра на отбраната, за нейните собствени цели.
  
  
полицай, проверка, документи, шофьорска книжка, МВР
Досега контрол върху платения данък, ГТП и "Гражданска отговорност" можеха да упражняват пътните полицаи чрез електронната система на МВР. Сега обаче това ще става автоматично, и информацията ще отива директно към съответния орган. Снимка ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ
  
     
Както виждате, достъп до информация за всичките ви пътувания ще имат най-малко седем различни държавни служби. С приетите предложения на Божанов обаче законът не позволява базите данни на тол системата да съхраняват снимки или видео, освен когато има нарушение на правилника или номерът не е ясно разпознат от системата. Съхранява се само информацията за самия регистрационен номер, и тя се изтрива автоматично след 6 месеца, стига да няма наказателно производство. Междувременно самите собственици на автомобили - физически или юридически лица - имат право на достъп до цялата информация за тяхното МПС през интернет страницата на Националното тол управление, след съответната идентификация.

Предстои промените да бъдат гласувани и на второ четене, преди да влязат в сила. Другите любопитни изменения в Закона за пътищата предвиждат въвеждане на еднодневни винетки (сега има само такива за уикенд, седмични, месечни и годишни), както и внесеното от Костадин Костадинов предложение кръстовищата и опасните участъци задължително да бъдат оборудвани с осветление.

Противно на съобщенията в доста медии, депутатите не са приели намаляване на максималната скорост по магистралите до 130 км/ч. Това е част от предложенията за изменение на Закона за движение по пътищата - различен нормативен акт от Закона за пътищата. Предложенията за промени в ЗДП бяха обединени в един общ проект и внесени наново в Народно събрание на 17 април. Тепърва предстои обсъждането им в комисии и гласуването на първо и второ четене. Изглежда почти сигурно, че по-ниската максимална скорост ще бъде приета - но това все още не е станало.
  
   

0 от 500
  • #7
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    С две думи всеки ще знае къде ходиш и какво правиш! За 50тачка всеки с достъп в системата ще ти снесе информация (в момента данъчните продават така за фирми и клиенти)! Дигитализацията трябва да се забрани! А ченгесарите да налагат санкции само на място ако те хванат!
  • #6
    5 rate up comment 5 rate down comment
    до 3 ( преди 1 месец )
    Моя е, и затова не смятам да карам със 110, защото някакъв зап.ърт.ък с повече не може, колата му не върви или е сърдит на целия свят заради окаяния си животец. 140 км/ч е безопасна скорост на повечето места в България, а където не е, е достатъчно здравият разум да се намеси. А който няма здрав разум, на влака
  • #5
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Големия Брат ви гледа. Целият репресионен апарат на държавта ще е вгренат "за пътна безопасност" ... (по-скоро събиране на едни лесни пари). Колкото до данните, силно, много силно се съмнявам да е точно както го описват. Лошото, че по тези ширини, дори 1 да има достъп, нещата вече отиват на злоупотреба.
  • #4
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За депутатите 110 км/ч ограничение. И без това нищо не вършат, поне да не хабят парите на хората.
  • #3
    6 rate up comment 6 rate down comment
    До #2 ( преди 1 месец )
    Нашите значи че е и твоя тази магистрала. Не се прави на интересен.
  • #2
    12 rate up comment 4 rate down comment
    до 1 ( преди 1 месец )
    Кои са тия вашите магистрали? В Карлуково?
  • #1
    8 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тези ненаяли се депутати се уплашиха че няма да могат да могат да карат със 150 км/ч със служебните коли. А за това че много постоянно държавни конвой лятет и предизвикват или създават предпоставки за произшествия изобщо не им идва на ума. По нашите подобия на магистрали максималната скорост трябва да е 110 км/ч. И това е много даже.