Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
Смятан за бащата на минивановете, това е Espace на Renault. Първоначално е замислен през 70-те години на миналия век от британския дизайнер Фъргюс Полок, който е работил за Chrysler UK.
Многофункционалното превозно средство се отличава с тяло от фибростъкло върху галванизирана стоманена рамка. Двигателят - първоначално бензинов, по-късно беше последван от дизелови опции. В двата варианта позициониран възможно най-напред, за да се увеличи максимално вътрешното пространство, правейки носа на автомобила много тежък.
Еspace предложи невиждана дотогава гъвкавост със сменяеми и подвижни седалки. Големите прозорци вкараха много светлина, което създаде усещане за още по-големи пространства. Перфектната кола за голямото семейство. Не че това първоначално проработи. Легендата гласи, че през първия месец са продадени само девет бройки. Но после Espace се утвърди като върховен MPV с общо шест поколения. Колекционерски модел ли е? Вероятно не. Версията mk1 рядка ли е? Абсолютно.


2