Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
Историята на Renault 5 Turbo започна през 1980 година, и бе продължена като 5 E-Tech EV през 2024. Но този хот-хеч – 5 GT Turbo , се появи в разгара на най-вълнуващата рали ера. Чудовището беше с 1,4-литров двигател, монтиран зад шофьора, откъдето изпращаше 158 к.с. към задните колела. Автомобили със спецификации за рали спечелиха куп отличия, включително рали Монте Карло през 1981.
Тъй като ралито се промени завинаги с пристигането на Група B през 1982, Renault предприе по-конвенционалния подход с добавяне на турбокомпресор Garrett към своя предно разположен двигател и задвижване на предните колела. При хот-хечовете от това поколение, които сега се превръщат в модерните класически автомобили , има много възможности за избор.
Цените на популярни съвременници като Volkswagen Golf GTI Mk I, Peugeot 205 GTI и Ford Escort XR3i скочиха яко. При Renault 5 GT Turbo поскъпването е по-умерено - в добро състояние, то ще ви излезе около 20 000 евро. Определено може да спечелите от инвестицията.


2