Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
Escort RS Turbo на Ford се роди по време на ерата на „хомологацията“, и запази най-добрите характеристики от XR3i и RS1600i, на които е базиран.
Добавянето на турбокомпресор Garrett T3 увеличи мощността на 1,6-литровия двигател до 132 к.с., достатъчни за максимална скорост от 200 км в час. Промените в стила включваха уникални алуминиеви джанти RS със седем спици и по-агресивен бодикит с аеродинамични добавки. Първоначално Ford планираше да направи 5000 RS Turbo - минималното изискване за хомологация към състезателните правила на група А. Общо 8604 обаче бяха пуснати поради огромното търсене. И почти всички бяха завършени в "диамантено бяло". Тези коли сега са невероятно купувани, така че Escort RS Turbo Series 1 безспорно е колекционерски хит.
Класическите предимства са донякъде помрачени от рекордната цена, платена за най-известния от тях. Черен S1, каран от принцеса Даяна, беше продаден за умопомрачителните 755 000 евро през август 2022 година.


2