Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
Може и да носи френската емблема на Peugeot, но всъщност 309 беше родено в Обединеното кралство. Проектирано е в студиото на компанията в Уитли, което днес е централата и инженерния център на Jaguar Land Rover. Първоначално беше замислено като Talbot (тогава част от групата Peugeot), но в последния момент французите решиха да го придърпат под своята собствена марка.
309 ползва разширена версия на платформата, залегнала в основата на легендарното 205. И докато екземплярите с ляв волан се произвеждаха във Франция, тези с волан отдясно се правеха близо до Ковънтри.
Якият GTi вариант пристигна през 1987, използвайки същия 1,9-литров четирицилиндров двигател със 128 коня от хот-хеча 205. Въпреки че никога не получи същите хвалби като по-малкия си брат, някои го смятат за по-добър. Но все пак не може да го наречем колекционерска мечта.


2