Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
След като беше продадена на VW Group от Fiat през 1982 година, най-голямата автомобилна марка в Испания пусна първото поколение Ibiza. И това беше красива малка кола, нарисувана от Джорджето Джуджаро.
Пристигна през 1985 година с три врати и избор между 1,2 или 1,5-литрови бензинови двигатели. Година по-късно бяха пуснати по-практичните автомобили с пет врати, както и 1,7-литров дизелов мотор, взет назаем от Fiat. Макар и просторен отвътре, той беше зад съперниците от поколението по отношение на интериорен дизайн и комфорт. И не се продаваше в големи количества.
Въпреки това, тази кола даде тон за серията Ibiza, която доби огромна популярност из цяла Европа в началото на новия век. Но не бихме казали, че колекционерите ще се избият за испанската класика.


2