Когато чуете за класически автомобил, вероятно се сещате за Aston Martin DB5, E-Type Jaguar или Ferrari от средата на миналия век. Но никога - за Peugeot 309, Renault Espace MPV или Seat Ibiza. И все пак точно тези автомобили ще получат класически статут тази година, когато навършват 40 от първата си поява.
В Европа е общоприето след 40-годишна възраст автомобилите да получават статут на "историческо превозно средство“. Това е от огромно значение - в много държави собствениците не плащат данък върху колата, не минават технически преглед и са освободени от зоните с ниски емисии, каквито има в Лондон и други големи градове. Но достатъчна ли е само възрастта, за да превърне една кола в истинска класика? Тук са събрани 12 модела, като за всеки има оценка - заслужават ли си инвестицията като колекционерска стойност.
12 коли, които стават класики тази година (ГАЛЕРИЯ):
Когато MR2 се появи през 1984, шокира автомобилния свят. Дойде в Европа година по-късно и се превърна в първия от серията изключително успешни спортни автомобили за Toyota. Дотогава нито един японски производител дори не се беше опитвал да продаде компактен спортен автомобил със средно разположен двигател Особено такъв, който е достъпен за феновете от работническата класа.
Излезе на пазара през 1985 година с 1,6-литров 16-клапанов двигател, споделен с Corolla GT, и осигуряващ изобилие от мощност. Колата можеше да се похвали с максимална скорост от 200 км в час и способност да спринтира от място до 100 км/ч само за 8,4 секунди. Това правеше MR2 по-бърз от повечето конкуренти.
Версия с компресор беше пусната в Япония, но никога официално в Европа, макар че много бройки бяха внесени. По-късно колата се предлагаше с T-образен покрив и панели, които могат да бъдат премахнати. MR2 беше избран за автомобил на годината в Япония за 1984-85 година и проправи успешния път на две поколения. Цените се покачват през последните години.


2