Историята на дизеловите двигатели в Русия обхваща повече от седем десетилетия, но краят й е нещастен.Тяхната разработка започва още преди Втората световна война, когато в едно от „затворените“ конструкторски бюра (в тях работят само осъдени инженери) е създаден двигателя „Коджу“ (Коба Джугашвили е партийният псевдоним и истинската фамилия на Сталин). Експерименталните двигатели са инсталирани на прототипи на камиони, модифицирани, но така и не доведени до реализация или производство.
Неуспешната история на руските дизелови коли (ГАЛЕРИЯ):
Във ВАЗ беше подсилен цилиндровият блок, създадени са различни биели с плаващ щифт, различни бутала и пръстени, цилиндрова глава с нова вихрова горивна камера, подсилен зъбен ремък за задвижването на разпределителния вал, горивни и маслени помпи. Маховикът е увеличен, а клапаните и тласкачите са взети от двигателя ВАЗ-2108.
Плановете предвиждат моторът да дебютира на ВАЗ-21055, но в крайна сметка 21045 го получава. При работен обем от 1,45 литра той произвежда 54 к.с. при 4800 об/мин, а въртящият момент е 96 Нм при 3000 об/мин. Тествани са и по-мощни версии - 1,8-литровият двигател с естествено пълнене генерира 67 к.с., докато версията с турбокомпресор произвежда 88 к.с. Такива двигатели са инсталирани на експериментални Niva и разработваната по това време ВАЗ-21235 (бъдещата Chevy Niva).


0