АвтоВАЗ си връща 1.8-литровия двигател след година и половина пауза, съобщи триумфално руското издание "За Рульом". Агрегатът, с код ВАЗ-21179, ще се монтира в новия луксозен модел "Лада Аура" и в най-високите версии на "Веста". Любопитното е, че само преди три години същото издание съобщи, че заради безбройните си конструктивни дефекти този двигател повече няма да се монтира на "Веста" и "Крос", и че производството му вероятно ще бъде спряно.
1.8-литровият двигател 21179 e всъщност далечна еволюция на 2108, представен още през 1983
Производството на 1.8-литровия агрегат с 16 клапана всъщност спря принудително след началото на войната в Украйна заради блокирания внос на компоненти. Сглобяваният в Толиати мотор ползваше бутала от Federal Мogul, горивна система от Continental, маслена и водна помпа от GMB, и още ред западни компоненти. Сега тези части са заменени с алтернативни. Ангренажният ремък е от китайската Hola и по упътване трябва да се сменя на всеки 90 000 км. Мотовилките, обтегачите и фазовият регулатор също са китайски. Маслената и водната помпа идват от Корея, а разпределителните валове - от Турция. Заради променените компоненти двигателят вече се води 1.8 Evo, макар да запазва стария си код 21179.
Възобновеният мотор ще се монтира в новата "Лада Аура" - на практика удължена с 25 см "Веста"
Той ще се монтира само във "Веста" и в бъдещата "Аура" - по същество разтеглена с 25 см "Веста" на цена от над 2 милиона рубли (39 000 лева). Засега той ще се комбинира само с вариаторна трансмисия на китайската WLY. От АвтоВАЗ се хвалят, че се работи и по турбо версия на този мотор, но по информация на "За Рульом" това всъщност ще е съвсем друг агрегат, за който комбинацията от двигател и скоростна кутия ще се купи наготово, вероятно също от китайски производител.
Интериорът на "Лада Аура"
Само преди три години обаче същото издание направи на пух и прах двигателя 21179, като разкри, че ВАЗ постепенно го снема от употреба заради множеството конструктивни недостатъци. Сред минусите бе високият разход: средно 13 литра за 100 км, или с 3 литра повече от стария 1.6 - доста висока цена за едва 16 коня допълнителна мощност. Средният разход на масло при 21179 бе около половин литър на 1000 км. При скъсване на ремък буталата удрят в клапаните и водят до основен ремонт (този проблем поне е отстранен с китайската ревизия при 1.8 Evo, твърди сега изданието).
Старите бутала от Federal Mogul с къси поли създаваха много проблеми. Сега с китайските им алтернативи повечето от тях са отстранени, твърдят в Русия
Двигателят е склонен към детонации, нерядко блокира редукционният клапан на маслената помпа, но без да задейства предупредителната лампичка, и тогава масленият глад също води до основен ремонт със замяна на колянов вал. На всичкото отгоре двигателят е труден за обслужване - обикновена смяна на ремък изисква да се разглоби почти целият.
Впрочем всички тези недостатъци са разбираеми, защото 21197 не е конструиран за този работен обем и за 16 клапана, а е просто поредна еволюция на древния 1.3-литров мотор 2108, представен още през 1983, две години преди Михаил Горбачов да дойде на власт.