IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Проучване: До 10 години 80% от колите ще са с електрическо задвижване

Автомобилите ще се управляват от изкуствен интелект, твърдят висши шефове от индустрията

Американската технологична компания IBM публикува проучването си Automotive 2035, което показва, че индустрията се бори с внезапен преход от настоящите продукти и бизнес модели. Изследването е основано на данни от анализ на развитието в автомобилната и мобилната индустрия през следващите десет години и се основава на 1230 интервюта с висши ръководители на автомобилни производители, доставчици и заобикалящи индустрии в девет държави.


Тренд


Според анкетираните, през следващите десет години 80% от новите превозни средства ще имат някаква степен на електрическо задвижване. 74% от анкетираните ръководители са убедени, автомобилите ще бъдат софтуерно дефинирани и управлявани от AI. 75% пък казват, че софтуерно дефинираното потребителско изживяване ще бъде в основата на капитала на брандовете.

Според проучването автомобилната индустрия се опитва да промени своя бизнес модел от еднократни продажби на автомобили към устойчив модел на продажби с непрекъснати приходи от цифрови услуги и продукти.


Тренд


"Преминаването към софтуерно дефинирани превозни средства (SDV) се цитира от мнозинството ръководители в индустрията като ключ към бъдещото развитие на бранда", посочва Джеф Шлагетер, генерален мениджър на автомобилната индустрия в IBM. "Това предполага, че стойността на едно превозно средство вече не се ограничава само до основни характеристики и функционалност, а се печели през целия му живот чрез непрекъснато предоставяне на по-добро клиентско изживяване на водачите с нови приложения и услуги, базирани на абонамент".

Проучването подчертава, че индустрията се готви да предложи по-дълбоки и по-персонализирани потребителски изживявания, активирани от цифрови възможности. В момента само 21% от бюджетите за научноизследователска и развойна дейност се изразходват за софтуерни и дигитални разработки, но анкетираните очакват този дял да се утрои почти до 58% до 2035 година.


Тренд


Изследването също така показва, че разработките на SDV са в застой. Традиционният подход към архитектурата на автомобила - при който софтуерът за една отделна област (например спирачките) се предоставя отделно от друга (например въздушни възглавници) чрез индивидуални електронни блокове за управление (ECU) - не е по-практичен за ерата на SDV.

"За да постигнат бъдеще, в което автомобилите са изцяло дигитални продукти, производителите на автомобили трябва фундаментално да преразгледат настоящите електрически и софтуерни архитектури", казват авторите на изследването. Техническото предизвикателство за разделяне на софтуерните и хардуерните нива се разглежда като най-голямото предизвикателство: 77% от ръководителите казват, че са изправени пред липса на инструменти и методологии за разработка на софтуер, а според 74% силно механизираната култура затруднява прехода към разработване на продукти, управлявани от софтуер.

0 от 500
  • #11
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 15 часа )
    А кой е лидерът по електрификация към момента? Да не би да не е Тойота с 30 милиона хибрида? Риторичен въпрос към хейтърие от съседна статия обясняващи колко недалновидна била стратегията на Тойота.
  • #10
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Караколев ( преди 16 часа )
    Дали четем еднакъв материал? Сега плащаме всякакви данъци, такси, застраховки, гориво, консумативи и техподдръжка. Това, което ни казва статията е: освен всички споменати, в близко бъдеще ще плащате ОЩЕ и непрестанно за допълнителен софтуер, като част от него задължително ще е на абонамент. Към днешна дата няма яснота относно бъдещи технологии и цени за добив, пренос, складиране на енергия. Въобще е неясно дали визират население от 10 или от 1 млрд. на Земята. А цифровият лагер кога отваря?
  • #9
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 16 часа )
    Мите, Митее, евтин ток, ама днес има статия от Дойче Веле (!) със заглавие "Защо токът в Германия е толкова скъп?" и където има твърдението "Но точно през зимата, когато заради сезона е тъмно, а и често е облачно и няма вятър, това ниво няма как да се постига. То бе най-ниско на 12 декември 2024 година, когато само 18 процента от германските потребности за ток бяха покрити от възобновяеми източници". При нас ситуацията е идентична.
  • #8
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 16 часа )
    В Индия и Африка повечето МПСта са на 2 и 3 колела между другото, а там е още по-лесно макар, че и пазара им на 4 колесни автомобили расте
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 6 ( преди 16 часа )
    Доста наивно е да твърдиш, че в Индия няма бензиностанции :D
  • #6
    1 rate up comment 8 rate down comment
    До 4 ( преди 16 часа )
    Особено в Индия и други растящи автомобилни пазари, където напълно ще пропуснат етапите ДВГ и хибриди, защото така или иначе нямат нито бензиностанции нито зарядни за електромобили. Пък и не са достатъчно платежеспособни за да могат да се позволят ДВГ след 10 години. Тогава ДВГ ще ползват само богоизбраните които могат да си ги позволят. Бедните ще карат евтини електромобили.
  • #5
    2 rate up comment 7 rate down comment
    До 3 ( преди 16 часа )
    Вярно е. Става въпрос за някаква форма на електрическо задвижване. Все пак Не навсякъде ще има зарядни станции след 10 години. Но пък след 10 години над 50% от продадените в световен мащаб автомобили, няма да имат никаква форма на ДВГ, защото в по-голямата част от света зарядните вече ще са повече от бензиностанциите, а тока на тях е възможно да е по-евтин отколкото ти го доставят в къщи, защото няма да имат нужда от електропреносна система.
  • #4
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Щатите ( преди 16 часа )
    Къде, и в Индия ли, където живеят 30 процента от населението на планетата? И там ли?
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 16 часа )
    В статията става въпрос и за хибриди, да не се обърка някой, че става въпрос само за електромобили..
  • #2
    3 rate up comment 11 rate down comment
    До 1 ( преди 17 часа )
    Този път не лъжеш. Точно за това говоря. Там където ти виждаш грозна форма от ръждясваща неръждаема ламарина, аз виждам изпълнено на практика всичко написано в статията, което за останалите се струва от трудно до невъзможно. Автомобил който ще остане в учебниците по автомобилостроене като първия с тези технологии плюс още които не са споменати в статията. Витрина на бъдещите технологии. Технологии които гледаш, но не виждаш. Не виждаш защото не знаеш. Четеш някакви думи и не ги разбираш.