IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Проучване: Шофьорите са станали много по-агресивни и опасни след пандемията

В Германия пияните зад волана са се утроили. В България са се утроили актовете и фишовете

Шофьорите в Европа масово са станали по-агресивни и опасни след Covid-пандемията и хаотичните локдауни и други мерки около нея, показват серия проучвания в различни страни от ЕС. В Германия изследване, поръчано от Института по застрахователни злополуки показва, че водачите са влошили поведението си по всичките 16 най-масови нарушения в годините след 2020. Една трета от мъжете-шофьори и половината от жените признават, че вече не се чувстват в безопасност по германските пътища. Аналогично изследване в Испания показва, че над половината шофьори вече изпитват страх да карат по испанската пътна мрежа след пандемията.
   
   
агресивно шофиране, опасен шофьор
   
    
Цели 21% от анкетираните (анонимно) в германското проучване са признали, че са шофирали след употреба на алкохол над позволената от закона - в сравнение с едва 7% през 2019 година. Делът на онези, които са притискали автомобила пред тях на магистралата, за да им отстъпи път, е нараснал от 32% до 39%. Същевременно цели 44% от германските шофьори споделят, че когато те самите са притиснати отзад, натискат нарочно спирачките, за да изневрят "преследвача" (при само 30% през 2019). Сериозен ръст има и при нарушения като изпреварване на колоната, изчакваща за завой, през съседната лента; рискови изпреварвания без видимост на провинциални пътища; съзнателно ускоряване, за да попречиш на някого да те изпревари.
   
  
катастрофа, удар, ПТП
   
    
Шофьорите масово са станали по-нервни и по-агресивни след Covid-19, твърди Зигфрид Брокман от института, поръчал проучването. "В светлината на тези открития, всеки на отговорна позиция би трябвало да се запита как ситуацията би могла да се подобри".

В България не е извършвано подобно проучване, разбира се, но тенденцията е идентична, ако се съди по някои косвени признаци. Броят на тежките катастрофи, който през 2020 заради локдауните и ограничения международен трафик бе паднал значително, сега не само се е възстановил до нивата отпреди пандемията, но дори е на път да ги задмине. За първите девет месеца на 2023 са отчетени 5182 тежки пътни произшествия с пострадали хора - със 181 повече от същия период на 2019. Ранените при катастрофи са 6799, при 6374 през първите девет месеца на 2019.
   
   
Пътна полиция, фишове, актове
Брой на издадените фишове и актове от Пътна полиция за годините между 2017 и 2021. Данните за 2022 все още не са публични
   
    
Подобна тенденция показват и данните за съставените фишове и актова от Пътна полиция. Ако през 2017 общият брой наложени наказания е бил малко над 1.05 милиона, а през 2019 - 1.76 милиона, през 2021 той вече достига 2.22 милиона, а през 2023 вероятно ще постигне нов рекорд. Разбира се, това е резултат също на по-активната дейност на Пътна полиция и на увеличаването на броя на камерите за скорост. Но няма съмнение, че движението по пътищата е станало по-нервно и агресивно в сравнение с периода преди 2020. Какви са вашите впечатления - по-опасно ли става движението по българските пътища? Споделете ни в коментарите.
  
   

 

0 от 500
  • #4
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    Много ме кефи как някой си слага минуси на официалната статистика, на тези, които си мисли, че защитава с тия минуси :) Освен да ви пожелая да сте живи и здрави и да продължавате... щото по-умни няма да станете! (Цитат от МВР: "През 2022 г. при неправилни маневри, НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ и отнемане на предимство са настъпили общо 4779 ТПТП - 76% от всички 6277 ТПТП") Дерзайте! Викайте ура на фишовете... и си *** по пътя! Щото да клечиш в храстите за 20 кинта е като да пиеш аналгин при диария :D
  • #3
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    Фишовете се утроиха щото камерите се утроиха - така наречената държава намери лесен приход и кешира, а скоростта никога не е била проблем. 80% от катастрофите и това са данни на МВР са от само 3 причини - неправилни маневри, отнето предимство и несъобразена скорост. Като около 70% са от отнето предимство - т.е. непознаване на закона и несъобразена скорост - т.е. разрешена такава. Фишовете и глобите не са за безопасност - те са за приходи!
  • #2
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Както е казал 1 не е от пландемията. Проблема е по комплексен. Но когато трафика е силен, всеки гледа да тарикатее и съответно се надценяват много и стават бели. За лейн-блокъри или такива дето се "паркират" в ляво и не мърдат а карат с 100-120 - изобщо не ми се говори. Трафика на камиони е ужасен, а почнат ли и да се изпреварват (дори на забранено) тапата е сигурна. И нормално да "избие агресията" .. към такива, несъобразителни (пишман) шофьори
  • #1
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Не е заради пандемията, породено е от гаврата на ЕС с хората които го изградихме, направиха ни бедни, с перманентен бърн-аут и неясно бъдеще или накратко казано писна ни!