Американската технологична компания IBM публикува проучването си Automotive 2035, което показва, че индустрията се бори с внезапен преход от настоящите продукти и бизнес модели. Изследването е основано на данни от анализ на развитието в автомобилната и мобилната индустрия през следващите десет години и се основава на 1230 интервюта с висши ръководители на автомобилни производители, доставчици и заобикалящи индустрии в девет държави.
Според анкетираните, през следващите десет години 80% от новите превозни средства ще имат някаква степен на електрическо задвижване. 74% от анкетираните ръководители са убедени, автомобилите ще бъдат софтуерно дефинирани и управлявани от AI. 75% пък казват, че софтуерно дефинираното потребителско изживяване ще бъде в основата на капитала на брандовете.
Според проучването автомобилната индустрия се опитва да промени своя бизнес модел от еднократни продажби на автомобили към устойчив модел на продажби с непрекъснати приходи от цифрови услуги и продукти.
"Преминаването към софтуерно дефинирани превозни средства (SDV) се цитира от мнозинството ръководители в индустрията като ключ към бъдещото развитие на бранда", посочва Джеф Шлагетер, генерален мениджър на автомобилната индустрия в IBM. "Това предполага, че стойността на едно превозно средство вече не се ограничава само до основни характеристики и функционалност, а се печели през целия му живот чрез непрекъснато предоставяне на по-добро клиентско изживяване на водачите с нови приложения и услуги, базирани на абонамент".
Проучването подчертава, че индустрията се готви да предложи по-дълбоки и по-персонализирани потребителски изживявания, активирани от цифрови възможности. В момента само 21% от бюджетите за научноизследователска и развойна дейност се изразходват за софтуерни и дигитални разработки, но анкетираните очакват този дял да се утрои почти до 58% до 2035 година.
Изследването също така показва, че разработките на SDV са в застой. Традиционният подход към архитектурата на автомобила - при който софтуерът за една отделна област (например спирачките) се предоставя отделно от друга (например въздушни възглавници) чрез индивидуални електронни блокове за управление (ECU) - не е по-практичен за ерата на SDV.
"За да постигнат бъдеще, в което автомобилите са изцяло дигитални продукти, производителите на автомобили трябва фундаментално да преразгледат настоящите електрически и софтуерни архитектури", казват авторите на изследването. Техническото предизвикателство за разделяне на софтуерните и хардуерните нива се разглежда като най-голямото предизвикателство: 77% от ръководителите казват, че са изправени пред липса на инструменти и методологии за разработка на софтуер, а според 74% силно механизираната култура затруднява прехода към разработване на продукти, управлявани от софтуер.