Огромно задръстване, което възникна в навечерието на Коледа по пътя от Ливади до Арахова (популярен ски-курорт в Гърция), показа за пореден път предизвикателствата, пред които са изправени електрическите превозни средства при екстремни условия.
Гръцката полиция съобщава, че голяма част от автомобилите, които са били блокирани поради ниските температури, са били електрически. И това е основният фактор за образувалите се задръствания, които са продължили близо едно денонощие. Заради студа повечето електромобили са имали проблеми с батериите, което е принудило шофьорите им да спрат по средата на пътя. Ситуацията се е влошила допълнително от липсата на зарядни станции в района.
Както съобщава newsauto.gr, екстремни метеорологични условия, като спад на температурата или обратното - прекомерна топлина, могат да повлияят на електрическата кола до точката на обездвижване. Това се дължи главно на проблеми, свързани с работата на батерията и повишените енергийни изисквания на превозните средства.
В случая собствениците на превозните средства, причинили огромното коледно задръстване, не са имали достатъчно заряд в батериите си, като причината не е небрежност от тяхна страна, а липса на зарядни станции с високо напрежение в Арахова.
За разлика от това подобни метеорологични условия са ежедневна реалност за шофьорите в Северна Европа, където електрическите превозни средства съставляват 50% от продажбите на нови автомобили. Тези държави обаче разполагат с широка мрежа от високоволтови зарядни устройства. Затова и шофьорите трябва да бъдат наясно какво може да се случи в студеното време.
Пълно изтощаване на батерията
При изключително ниски температури обхватът на батерията намалява значително. Ако няма достатъчно зареждане или ако пътуването надвишава коригирания обхват, превозното средство може да спре, преди да достигне местоназначението си. Имайте предвид, че необходимостта от отопление на кабината и батериите увеличава консумацията на енергия, намалявайки обхвата с до 40%.
Невъзможност за активиране на батерията
Литиево-йонните батерии работят най-добре в определен температурен диапазон. Ако температурите паднат твърде ниски, те може да не успеят да осигурят напрежението, необходимо за захранване на автомобила.
„Замразяване“ на системата за управление на енергията
Системата за управление на батерията (BMS), която предпазва батерията от повреда, може да ограничи или блокира подаването на енергия към превозното средство при екстремни студени условия, за да предотврати износването на батерията, оставяйки колата неподвижна.
В заключение, основната причина, поради която три електрически автомобила (според докладите) са блокирали по маршрута Арахова–Ливади, е погрешно изчисляване на обхвата на батерията им поради ниските температури.