Деградацията на батерията е сериозен проблем, който може драстично да намали пробега на по-старите електромобили. Замяната на самия елемент е много скъпа, което също притеснява потенциалните купувачи на EV. Ново проучване на учени от SLAC-Stanford Battery Center обаче предполага, че батериите за електрически превозни средства могат да издържат значително по-дълго от очакваното.
В изследването се твърди, че методът, по който обикновено се изчисляват жизнените цикли на батерията, не е много добър, когато става въпрос за електромобили. Това е така, защото те предполагат сравнително постоянен цикъл на разреждане и презареждане, което не се случва с превозни средства.
Вместо това електромобилите са подложени на различни натоварвания - от кратки пътувания из града до шофиране по магистрала на дълги разстояния. Има още спиране и тръгване в трафика, както и престои на паркинг. Зареждането също варира, тъй като някои собственици може да допълват батерията всяка вечер, докато други го правят веднъж на няколко дни.
Този сравнително хаотичен „живот“ е нещо, което не може лесно да бъде възпроизведено в лаборатории, така че изследователите създадоха четири профила въз основа на данни за шофиране. С тях те тестваха 92 литиево-йонни батерии, използвани редовно, за повече от две години и установиха, че колкото по-реалистичен е профилът, толкова по-висока е продължителността на живота на EV.
Проучването установява, че рязкото, кратко ускоряване може да доведе до по-бавно разграждане на батерията, като това е обратното на това, което бихте очаквали да се случи. Освен това проучването показа, че регенеративното спиране и даването на „почивка“ на батериите им помага да издържат по-дълго.
Съществуват и важни разлики между времето и циклите, когато става въпрос за стареене на батерията. Циклите са по-важни за електромобили, които се използват постоянно, като таксита, автобуси и микробуси за доставка. За потребителите времето е най-големият враг.
Изследователите посочват, че производителите на автомобили „могат да актуализират своя софтуер за управление на батерията на EV, за да се възползват от новите открития и да увеличат максимално дълготрайността на батерията при реални условия“.