Опасенията на Брюксел, че китайските марки наводняват европейския пазар с евтини електрически автомобили, са до голяма степен оправдани. През юни азиатската империя регистрира повече от 23 000 електрически автомобила в Стария континент. Тази година досега са продадени 80 000 броя (само в ЕС) или с 21% повече в сравнение с 2023 г.
Но повишените мита оказват вече влияние върху китайците, които са принудени да правят фабрики тук или да елиминират посредници в съкращаването на разходи. Последен пример е това, което BYD за Германия - пазар, на който електрическите автомобили претърпяха значителен спад след края на субсидиите.
Преди няколко дни китайският автомобилен гигант официално подписа споразумение с Hedin Mobility Group за закупуване на нейното дъщерно дружество Heden Electric Mobility, което внася превозни средства и резервни части за продажба в Германия. Поглъщайки своя дистрибутор (в Швеция ще продължи да действа като такъв), фирмата елиминира посредник и увеличава маржа на печалба. И то на ключов автомобилен пазар.
Същата политика прилага от самото начало Tesla. Американците вярват, че така имат по-голям контрол върху цените и дистрибуцията, което помага за увеличаване на производството.
В допълнение BYD ще поеме и два водещи магазина в Щутгарт и Франкфурт. Стремежите на азиатския гигант са амбициозни, тъй като иска да контролира 5% от европейския автомобилен пазар през 2026 година. В края на юли BYD имаше само 0,1% и 1432 нови регистрации в Германия.
И краят на помощта за закупуване на електрически коли в Германия, тяхната продажба падна с 37 процента само през юли и общо с 20 процента от старта на годината. Така че битката ще е жестока за всяка бройка.