IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.


ръжда


Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.


0 от 500
  • #4
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Философ ( преди 2 седмици )
    "въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола."Въглеродътр не е композитен материал, а химически елемент и не се състои от полимер и епоксидна смола, а от ядро и електрони....
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Тази статия опровергава две от опорките на Теслю адреналинката електричка. 1.Неръждаема стомана не се използват за панели на автомобили.Джон ДеЛороан не е успял,но Свети Илюзион е упорит и решава да опита.Ултратвърдата и мегаеластична неръждаема стомана е крехка и по тежка.2.Заваряването на алуминий и алуминиеви сплави е трудно.За разбирача Теслю електролалугера нямало проблеми.
  • #2
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 1 ( преди 2 седмици )
    Всъщност основния проблем е, че не може да се ремонтира и всяка пукнатина означава смяна на детайла. Самата смяна също е трудна и скъпа.
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Освен другото, още няма измислен индустриализиран процес за производство на елементи и части от въглеродни сплави (карбон), т.е. трябва да се "леят" ръчно в калъпи. И като за капак, изобщо не се рециклират.