IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече не се произвеждат неръждаеми автомобили?

Много материали могат решат проблема с корозията, но при тях има един основен проблем

При покупката на употребяван автомобил, едно от основните неща, които се проверяват от кандидат-купувача, е състоянието на купето. Видими следи от ръжда и корозия са сигнал, че е по-добре тази кола да бъде пропусната.


ръжда


Това поражда подозрение, че производителите на автомобили умишлено избягват използването на устойчиви на корозия материали за каросерията. Така проблемът с ръждата остава проблем и не позволява на превозните средства да запазят своята привлекателност и функционалност в продължение на много години.

Защо световните автомобилни гиганти не произвеждат масово неръждаеми автомобили? Материали като алуминий, въглеродните влакна, пластмаса и титан отдавна са намерили своето място в автомобилната индустрия, демонстрирайки своята ефективност. Но въпреки очевидните им предимства, високата цена и сложността на производствения процес остават значителни пречки пред широкото им използване.

На пръв поглед неръждаемата стомана може да бъде отлична и рентабилна алтернатива на поцинкованите каросерии. Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, а високата цена прави машините неконкурентоспособни.

Автомобил, направен изцяло от неръждаема стомана, би бил не само скъп за производство, но и тежък и крехък, което прави неговата издръжливост съмнителна. Пример е известният DeLorean DMC 12, същата кола от филма „Завръщане в бъдещето". Дори в тази кола неръждаемата стомана е използвана само за външните панели, докато рамката е направена от композитни материали.

Какво да кажем за алуминиевите сплави? На пръв поглед те също изглеждат примамлив избор. Алуминият наистина е по-лек от стоманата и я превъзхожда в борбата с ръждата. Но не всичко е толкова просто - тези сплави са много по-скъпи, а заваряването им е сложна задача.

Освен това, въпреки предимствата си, алуминият не е много издръжлив. Например в най-новата версия на Audi A8 инженерите направиха компромис: за да увеличат здравината на автомобила при сблъсъци, бяха въведени конвенционални стоманени сплави, въпреки че преди това тялото на този модел беше направено изцяло от алуминий.

Титаниевите сплави превъзхождат алуминия по сила и не страдат от неговите недостатъци, но цената им е просто астрономическа. Те струват шест пъти повече от алуминия, което прави автомобилите с титаниево тяло луксозен артикул.

Основният съперник на титана е въглеродът, който е композитен материал, състоящ се от полимер и епоксидна смола. Въглеродът не само има здравина, сравнима с титановите сплави, но също така се възползва от лекотата и устойчивостта на корозия. В търсене на перфектната комбинация от свойства, производителите на премиум автомобили често използват титан и въглеродни влакна, но това също прави колите много скъпи.

И накрая, основната причина, поради която масово произвежданите автомобили никога няма да станат неръждаеми, е, че за производителите на автомобили просто не е изгодно да произвеждат издръжливи автомобили. Ето защо при всички съвременни автомобили първите признаци на корозия често започват да се появяват веднага след изтичане на гаранцията.


0 от 500
  • #34
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Факти 16.06.2020 г.Илон Мъск показа Гига Фабриката в Берлин. Четем#222. Цитат от вчерашните новини.....екзоскелета ....
  • #33
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Теслю се изтряска.Разкалена неръждаема стомана,откога неръждаемата стомана се закалява?
  • #32
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Още нещо ( преди 2 седмици )
    "Този материал обаче има значителни недостатъци - неговата мекота води до намаляване на якостта, ....., но и тежък и крехък...." Да питам машинните инженери как ще коментират тези твърдения за свойствата на неръждаемата ламарина? Как се съчетава мекотата с крехкостта?
  • #31
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Друга подробност ( преди 2 седмици )
    "По тая логика, всеки панел има носеща функция, защото твърдостта на което и да е шаси е маалко по-висока с панелите, отколкото без тях. " Също така пропускаш, че за случайте при които говориш, панелите се захващат за скелета на шасито и са само външна обвивка. При екзоскелета, няма скелет, а самите панели са шасито. Алуминиевата отливка играя по-скоро ролята на рама, а не на шаси и е само в долната част. Но не е съвсем Рама, защото няма носеща функция, като класическа рама. Всичко е различно
  • #30
    0 rate up comment 4 rate down comment
    До 29 ( преди 2 седмици )
    Не е точно така. Както вече коментирах, алуминиевата отливка е твърда и здрава, но крехка. Почти няма пластични свойства и след преодоляване на еластичната деформация, не следва пластична деформация, а директно разрушаване на материала. Точно панелите подобряват коравината на конструкцията и не позволяват достигане на такова огъване, водещо до разрушаване. По-голямата част от силите се поема от обвивката от неръждаема стомана, която има и пластични свойства, а не от алуминия, който няма такива.
  • #29
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хвалипръц ( преди 2 седмици )
    "Всъщност панелите имат носеща функция, но не са за хванати помежду си, а са захванати за алуминиевата конструкция." Хех, това е достойно за сборника с ученически бисери. По тая логика, всеки панел има носеща функция, защото твърдостта на което и да е шаси е маалко по-висока с панелите, отколкото без тях. Само че разликата е пренебрещимо малка, както, предполагам е и при сайбъртрака.
  • #28
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 27 ( преди 2 седмици )
    Благодаря. Ти си единствения, който говори по темата И може да се води градивна дискусия. Според мен причината за разпадането след катастрофата е именно тази. Почти съм съгласен с тебе с малки нюанси. Всъщност панелите имат носеща функция, но не са за хванати помежду си, а са захванати за алуминиевата конструкция. Причината да се разпадне по този начин не е самата катастрофа. Причината е пожарът, който е разтопил алуминиева отливка и разкалил неръждаемата стомана.
  • #27
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Хвалипръц ( преди 2 седмици )
    Тротинетка, за пореден път, кибертръка няма екзоскелет, носещи са алуминиевите отливки. За да има екзоскелет, носещи трябва да са външните панели от неръджаема стомана.
  • #26
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хвалипръц ( преди 2 седмици )
    До 4: Точно това ми дойде да напиша като прочетох статията. Показателно е ибаче че вече имаш 4 минуса.
  • #25
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Лапсус ( преди 2 седмици )
    Толкова "дъждовно", че слънцето ми блести и не мога да видя какво пиша. Издиктувах "Гост ВЕЧЕ ОСЪЗНА колко е неграмотен и въобще не се включва в технически теми."