Допреди няколко години западняците свързваха акронима ЗАЗ (ZAZ) с добре познатото трио от автори на комедийни филми Дейвид Зукър, Джим Ейбрахамс и Джери Зукър. Макар че музикалните фенове сигурно ще скочат – това е любимата им френска певица. Ние, израсналите в бившия соцлагер, сме наясно с колите Запорожец, които все още, макар и много рядко, може да бъдат видени по пътищата ни.
Първият Запорожец
Войната в Украйна обаче обърна погледите на цял свят върху Запорожие – и то не толкова на автомобилния завод, колкото към тамошната АЕЦ, превзета от руснаците, която е редовно обект на престрелки. Опасни игри! Така или иначе мнозина разбраха и за ЗАЗ (Запорожки автомобилен завод).
А той далеч не е соц творение. Началото му датира от 1863 г., когато германецът Абрахам Дж. Куп , член на важна методистка общност в района, основава фабрика на свое име. Тя произвежда метални принадлежности за селскостопански инструменти. Работата й продължава без големи прекъсвания до соц революция, след което фабриката е национализирана и приема името „Комунар”.
Моделът 966
Тогава е направена първата голяма промяна, като там вече се правят моторизирани селскостопански машини. От 1929 до 1953 г. са произведени 129 724 вършачки, с технология, много подобна на тази на американските модели.
През 1958 г. правителството на Съветския съюз стартира масовата моторизация на страната и от пепелта на “Комунар“ създава ЗАЗ, който според плановете на Москва трябва да построи „народна кола“. Горе-долу като легендарния VW Beetle.
Моделът 968 - познат само в бившия соц. лагер
Първият модел на ЗАЗ е 965 и подобно на Жигули, произведено от Лада, той е с пооткраднат от италианците дизайн. Конкретно в Запорожие черпят вдъхновение от формите на Fiat 600. Механиката е различна, тъй като се разчита на V4 двигател с въздушно охлаждане. Първите мотори достигат работен обем от 750 кубически сантиметра , но тяхната надеждност остава доста пожелателна.
След кратко време 965 са оборудвани с нови двигатели от 900 кубика. Междинният вал решава проблема с вибрациите , който засяга първите модели. Предното окачване с торсионна греда гарантира, че моделът има добро поведение на пътя.
Таврия имаше приличен успех
Слабото място на 965 обаче остава ниската му мощност, само 26 конски сили. Точно това бързо проваля плахия опит за износа му към западните пазари спод иметоимето Yalta 965 . Моделът 966 е по-успешен - естетически много подобен на немската Nsu Prinz и британската Hillman Imp.
Колата е представена през 1967 г. Представянето е по-достойно благодарение и на приемането на по-високи работни обеми. 966 се радва на дълъг живот, оставайки в производство до 1994 г.
Славута е последната изцяло украинска кола
Дори преди падането на СССР - 966 е оборудван с двигатели на Renault, след като в продължение на десетилетия използва "домашно приготвени" компоненти. Въпреки това продажбите на моделите ЗАЗ остават изключително слаби, като местните клиенти предпочитат моделите на по-тежката Лада. За да се опита да обърне тенденцията, заводът в Запорожие пуска Таврия през 1987 г. Той е базиран, макар и не напълно, на Лада Самара и Skoda Favorit.
Оборудван е с ефективния двигател Fiat 903, първо с водно охлаждане, а след това с въздушно. Името идва от това на една от най-големите украински реки. Таврия се радва на успех, който е определено по-добър от този на нейните "предци". Дори при слабите надеждност и безопасност. При удар в предната част, капакът на Таврия - вместо да се сгъне, влиза в купето с потенциално фатални последици за седящите на предните седалки! Проблемът е решен в началото на деветдесетте години, когато автомобилът започва да се изнася на различни южноамерикански и азиатски пазари. Версия Славута и търговският Пикуп също са варианти на Таврия. Последната остава в производство до 2007 г . Славута продължава до 2011-а като спортен автомобил, главно в състезания на лед и автокрос.
ЗАЗ произвежда и камиони на индийската Tata
Последните десетилетия наистина са много проблемни за ЗАЗ. След като е купена от Daewoo Motors през 1998 г., украинската компания претърпява трудностите на своята корейска „майка“. И след фалита на последната през 2001 г. е поета от UkrAvto . Така ЗАЗ успява да продължи производството си, но през годините "местната" гама е изместена от чуждестранни модели, произведени по лиценз.
В допълнение към старите коли на Daewoo, предлагани за известно време под украинската марка, през последните години са добавени и такива на китайската Chery, по-специално седанът Forza A13. Въпреки че производството от други източноевропейски фабрики, като тези на полската FSO, също са насочеио към Запорожие, обемите претърпяват тревожно свиване. Нормално, то добива драстични размери със старта на войната. Но някак си ЗАЗ оцелява, верен на мисията си - да произвежда „народна кола“, достъпна за всеки.