Украинският „Запорожец“ отдавна е в историята, но периодично се появява информация за по-редки модели, които не са стандартната пътническа версия и не са особено популярни. За такъв пише Avto24, като става въпрос за пикап ЗАЗ-968М. Общо са произведени само 2500 бройки, а много малко от тези автомобили са оцелели до днес.
На пръв поглед е много трудно да се свърже каросерия на пикап със задно разположен двигател. Историята обаче познава примери за доста успешни такива. Но това не премахва въпроса защо трябва да се прави пикап от кола, която е най-малко подходяща за това?
Пикапите със задно разположен двигател не са много екзотични - Chevrolet Corvair Loadside, VW Transpoter Pickup, Fiat 900 Pickup са масово произвеждани. И тайната на тези удивителни машини вероятно е тяхната цена. Всеки малък пикап е бюджетен автомобил, така че е логично да се направи на бюджетна платформа. И въпреки, че случаят със ЗАЗ-968 MP е точно такъв, началото на запорожските пикапи е различно.
Първоначално не са планирани да бъдат масово произвеждани, а са построени за собствени нужди да транспортират стоки около и в Запорожския автомобилен завод още през 60-те години на миналия век. Първите пикапи „Запорожец“ са създадени от дефектни каросерии на „гърбавия“ ЗАЗ-965. За целта се реже задната част от покрива и на мястото на седалките на втория ред се оформя малко отделение за багаж.
По-късно подобни версии се появяват в ЗАЗ-968. Именно тази опция ръководството на завода решава да пусне в производство през 1990 г. Тогава пазарната икономика едва започва да се заражда и марката решава, че автомобилът ще бъде подходящ за малки предприятия или битови услуги.
Въпреки това, пикапът „Запорожец“ не е търсен поради непрактичност. Товарният му отсек е твърде малък и достъпът е труден заради високия капак на двигателя. И двигателят с мощност 40 к.с. не се справя добре с тежък товар. А и качеството не е много добро.
В резултат на това до 1994 г. са произведени само 2500 пикапа ЗАЗ-968М. И тъй като колите са изведени от експлоатация и бракувани в края на производствената линия, не толкова много са оцелели до днес.
Още снимки - вижте в галерията