В историята на автомобилостроенето в бившия СССР има един много рядък Запорожец, който е с... десен волан. Името на украинската кола е ЗАЗ-965С, произвежда се през 1962-1963 г., сглобени са само 650 автомобила и се смята, че нито една не е оцеляла до днес.
Защо обаче с десен волан? Не е версия за Великобритания, Индия или други страни с обратно движение. Автомобилът е създаден за бившия СССР и не е доставен в други държави, въпреки че съществуват експортни версии на редовия ЗАЗ-965.
Въпросната кола е поръчана на Запорожкия автомобилен завод от Министерството на съобщенията на СССР. Необичайният Запорожец е създаден специално за нуждите на пощенските служби, а буквата „С“ в името означава „Связь“ (връзка).
Заповедта е ясна - необходима е кола, която да събира писма от пощенските кутии в големите градове. Една от ключовите задачи е да се създаде безопасно превозно средство за човек, който излиза от машината 100 пъти на ден.
Като се има предвид, че излизането от класическа кола с ляв волан на пътното платно е опасно, инженерите решават проблема „гениално“ и просто - ЗАЗ-965С става с десен волан. В резултат на това пощальонът просто излиза направо на тротоара, близо до пощенската кутия.
В кабината на мястото на задните седалки е монтирано отделение за транспортиране на писма и колети. Поради този факт задните прозорци са закрити с панели, върху които е нанесен характерния надпис „Связь“.
Визуално пощенският ЗАЗ-965С се различава от стандартния модел именно с този надпис, освен с десния волан, разбира се. Със собствено тегло от 650 кг, този Запорожец може да превозва до 150 кг товар.
Под капака на пощенския ЗАЗ има стандартни двигатели ZAZ, 4-цилиндрови V-образни агрегати MeMZ с въздушно охлаждане. Две версии с обем 749 и 887 куб. см са съответно с мощност 23 и 27 к.с. Средният разход на гориво е 6,5 л на 100 км, максималната скорост е 90 км/ч.
Според някои оценки този модел се счита за най-редкият сериен Запорожец. Не само защото нито една кола не е оцеляла, а доскоро почти нямаше и снимки. Използваните автомобили просто са изпратени за скрап след изваждането им от експлоатация.
Наскоро се появи информация, че украинските пощи са описали голямо количество стари резервни части, сред които имало и неизползвани такива за 965C. Въпреки, че има слухове за една такава кола, съхранявана в частна колекция в Русия, няма доказателства за това.