IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият съветски SUV бе на базата на... "Запорожец"

Експерименталната "Искра" има 30 сантиметра просвет, пластмасови панели и тегло от едва 750 кг

Всичко започва още в дните на подготвителна работа за пускането на „гърбавия“ Запорожец ЗАЗ-965 в масово производство. През 1958 г. Централният научно-изследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) в Москва, съвместно с Ирбитския мотоциклетен завод, разработва превозно средство с висока проходимост, наречено „Искра“. Това е малък съветски SUV на основата на ЗАЗ-965.

 

NAMI-049 Spark-2

 

Експерименталният мини камион, наричан и „квадрат“, е оборудван с пълно задвижване и може да преодолява трудни препятствия. Трябва да се отличава с повишена проходимост и има индекс НАМИ-049. При тестове се оказва, че "Искра" лесно се справя с всички видове почви, само блато и сняг с дълбочина 20-25 см могат да спрат тази кола.

НАМИ разработва Spark специално за работа в селските райони и по отношение на проходимостта машината с просвет 30 см не отстъпва на Москвич-410 (на снимката по-долу) и ГАЗ-69. Но редица компоненти и части са оценени като незадоволителни за НАМИ-049.

 

Москвич 410

 

Извън пътя малкото тегло на автомобила от само 750 кг, благодарение на каросерията от метал и пластмаса, помага много. Толкова ниско тегло, заедно с двигател с мощност от 26 к.с., правят възможна максимална скорост 80 км/ч, докато разходът на гориво е 6,7-7,1 л на 100 км. Товароносимостта е 300 кг, или четирима пътници. Конструкторите се гордеели, че дори и Spark да заседне, „двама души могат да го извадят“ и от безнадеждна позиция.

Трансмисията е подобна на тази, използвана във военния австро-унгарски Steyr-Puch, пуснат на пазара през 1959 г., като включва постоянно задвижване на предните и задните колела с възможност за заключване на диференциали.

 

NAMI-049 Spark

 

Скоростната кутия за НАМИ-049 е почти същата като стандартната от ЗАЗ-965, но за да се улесни движението върху пясък и сняг, е въведена допълнителна предавка. За да се спести гориво, е възможно да се изключи задната ос, докато колата се движи по висококачествена пътна настилка. Гумите са безкамерни с ниско налягане. За разлика от своя предшественик ЗАЗ-965, НАМИ-049 получава предно монтиран двигател, което прави възможно повишаването на височината на товарната зона. Самият двигател също претърпява усъвършенстване и работният му обем е 887 куб. см, а мощността е увеличена до 26 к.с.

След като експерименталният образец преминава тестове, е предаден на украинския Запорожки автомобилостроителен завод, където допълнително се подобрява колата и е финализирана. Планирано е моделът да се произвежда в няколко варианта, но така и не е пуснат в серийно производство. NAMI-049, както и неговата модифицирана версия НАМИ-049A Ogonyok (Целина), остават само прототипи.

 

НАМИ-049 Целина-1

 

За разлика от своя предшественик, Целина има, макар и не голямо, но все пак пълноценно товарно отделение с малко междуосие от 1800 мм, дължината на товарно-пътническото отделение е 2050 мм, а ширината - 1400 мм.

Още на етапа на проектиране на конструкцията на автомобила се предполага, че в бъдеще може да се използва в различни варианти. Замислени са много приложения, но всичко остава само на хартия и колата не получава по-нататъшно развитие.

 

ZAZ 969

 

И двата прототипа обаче не са напълно безполезни, защото някои от техните решения са използвани след това в разработването на ЗАЗ-969 (на снимката горе), наричан още ЛуАЗ-969. Това е първото превозно средство в бившия СССР с предно задвижване.

 

 

0 от 500
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Значи преди модела на последната снимка ЛуАЗ 968 М има поне два модела,които се номерират съответно 966 и 968,като модел 966 доста прилича на тези експерименталки на снимките горе и се произвеждат от 1978г.,с двигател от ЗАЗ 965 и мощност 26 к.с.,последващия е форсиран до 40 к.с.,а последния от снимката е с мощност 45 к.с. от ЗАЗ 968М.
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 3,това творение се внасяше в Бг,а това че ти не си в час е твой проблем.ЛуАЗ 969 М дори съм се возил над 400 км.Вярно не е предназначен за дълъг път,защото 90 км/ч и звука от двигателя с въздушно охлаждане ти се набива в ушите и като слезеш си по -зле от колкото в танк или БМП.Понеже се возих зимата на минус 8 градуса,като се включи печката ставаше баня за 3 минути,а после след половин час пак,защото рискуваш да се вкочаниш от студ.Возията не е неприятна,а проходимостта повече от на ниво.
  • #7
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 1,експериментални друг път,май забравяш че 90% от света ползва Калашник и никой не иска да се занимава с американски,немски и други ***.Но тук темата е автомобилна и да не се разводняваме.Ако бе прочел хубаво щеше да разбереш,че всички произведени в Украйна автомобили са разработка на НАМИ и тествани там,а това е Русия.Както тогава са ги ползвали за работна ръка с прилично заплащане,така сега ги ползват за друго западняците,което не е никак добре.
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    На шасита, разработени от Щаер-Пух са изградени легендарните Панда 4Х4 и Г-клас. Мисля, но не съм сигурен и за Унимог.
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    сега могат да го пуснат в производство
  • #4
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Какъв австро-унгарски Steyer Puch 1959 г.?! Какви глупости пишете?
  • #3
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Ламарин Тенекеджиев ( преди 1 година )
    Това творение (ЛуАЗ) беше едно от малкото съветски бokлyцu които не се внасяха в България. Руснаците разправят, че по време на движение вътре е потресаващо
  • #2
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    ... и на базата на запорожец
  • #1
    9 rate up comment 11 rate down comment
    112 ( преди 1 година )
    Като гледам как ги думкат украинците и оръжията на руснаците са доста експериментални ...