Мислили ли сте някога, че поставянето на спирачни светлини не само на задната част на автомобила, но и отпред може да подобри безопасността и да намали риска от катастрофа? Трима немски изследователи сериозно проучват възможно светлините на спирачките да се монтират отпред на автомобила (нещо, което Hyundai вече анонсира). Учените също са на мнение, че промяната може да има значително влияние върху катастрофите – както за намаляване на броя им, така и на тежестта на последствията от тях.

Изследователите са тествали система за поставени отпред спирачни светлини. И резултатите сочат, че това решение може да предотврати до 17% от катастрофите на кръстовища. Нещо повече – 39% от случаите намаляването на скоростта преди инцидента ще намали последствията от него. Ако подобна идея бъде приложена в практиката, това ще да бъде най-голямата промяна на спирачната светлина след поставяне на трети стоп през 1986 или появата на първата изключително ярка LED спирачна светлина няколко години по-късно.
Освен това тези цифри включват катастрофи, при които превозното средство в кръстовище не може да види предната спирачна светлина на другия автомобил. Когато шофьорът с предимство може да го види, шансът за предотвратяване на катастрофа нараства до 26,2%. Когато се случат катастрофи, 39% са по-малко тежки и се случват при по-ниски скорости.

Това означава сериозно намаляване на потенциала за наранявания и смърт. То е от полза основно за пешеходците, които са най-застрашени на кръстовища, като им позволява незабавно да видят дали превозното средство спира.
Проучването тества различни видове кръстовища и сценарии на преминаването на превозни средства. То е започнало със 102 превозни средства и 197 участници в Берлин, но след това е разширено до 3072 превозни средства и няколко хиляди участника в Словакия. Над 75% от тях са категорични, че поддържат поставянето на предна спирачна светлина.

Ефектът е прост и много резултатен. Ако шофьорът види кола с мигач и без спирачна светлина, той предполага, че колата ще продължи. Работи, когато се приближавате до кола отзад, но работи и отпред. Пример - приближавате зелен светофар и виждате насрещно идваща кола отпред с ляв мигач без спирачна светлина. Този шофьор вероятно ще направи завой точно пред вас. Предната спирачна светлина ви дава шанс да избегнете потенциална катастрофа.
Проучването установява, че степента на избягване на катастрофа е по-добра дори в сравнение с автономните системи за аварийно спиране. Тези системи могат да чакат твърде дълго, за да спрат, и нямат адаптивността и интелигентността на типичния шофьор.


0