Няколко проучвания показват, че колкото по-висок е капакът на превозното средство, толкова по-висок е рискът от нараняване на пешеходец в случай на удар. Въпреки това, височината на предния капак на автомобилите продължава да се увеличава, твърди неправителстваната организация T&E (Transport & Environment), което призовава за регулаторно ограничение.
Поредица от краш тестове на Euro NCAP включва няколко ситуации, симулиращи челен сблъсък между автомобил и пешеходец. Резултатите показват, че докато малките SUV предлагат по-добра защита от градските автомобили на уязвимите участници в движението (пешеходци, велосипедисти и т.н.) в случай на инцидент, тенденцията се обръща, когато увеличите размера си.
Компактните „повдигнати“ модели нанасят повече щети на пешеходците, отколкото седаните при сблъсък. Това се доказва и от статистика за смъртността при инциденти в градските райони през 2024. Въпреки това, автомобилите продължават да растат при всяка смяна на поколенията, като дизайнът на SUV-моделите става става все по-кубичен с вертикални предници.
Според проучване на T&E, тази двойна тенденция води до увеличаване на средната височина на капака на автомобилите и по този начин ги прави по-опасни за пешеходците. В допълнение към щетите, причинени в случай на удар, организацията подчертава липсата на видимост, която високият преден капак предизвиква за водача, който вероятно няма да види дете, което е точно пред превозното средство.
Повече и по-големи SUV
В момента SUV автомобилите представляват повече от половината от годишните продажби на нови автомобили в Европа. Данните сочат, че средната височина на капака на новите автомобили се е увеличила от 76,9 см през 2010 г. на 83,8 см през 2024 г. Това увеличение може да бъде свързано с увеличаването на дела на SUV в продажбите, който е скочил от 12% на 56% през този интервал.
Въпреки това, според проучване, проведено от института VIAS за 300 000 произшествия, възникнали между 2017 и 2021 в Белгия, рискът от фатално нараняване на пешеходец се увеличава с 30% между преден капак, достигащ 80 см, и друг, достигащ 90 см. В рамките на диапазона на няколко марки средната височина на капака вече надвишава тази височина. Такъв е случаят например в Dacia (91 см) или Citroën (92 см).
Тази средна стойност дори надвишава един метър за Jeep (103 см) и Land Rover (109 см), като това не е изненадващо, тъй като тези две марки са специализирани в офроудъри. От цялото европейско производство Defender изглежда има най-високия преден капак, който се издига на 1,15 м над земята. Това прави дете на четири години и половина (средно 1,10 м) невидимо за шофьора.
Разбира се, мъртвата зона зависи и от други параметри, като позицията на шофиране и дължината на капака. За сравнение, капакът на Volkswagen Golf достига 75 см и се спуска, докато този на британския SUV е почти хоризонтален. Проучване, публикувано през 2018 г. от полския изследовател Мариуш Птак, показва, че сблъсъкът с автомобил с висок капак е по-вероятно да засегне жизненоважни органи, като се случи над таза, увеличава вероятността от удар с главата върху превозното средство и увеличава шансовете превозното средство да се преобърне върху индивида поради причиненото по този начин движение на тялото.
Растежът трябва да бъде регулиран?
В Северна Америка, където средните размери на автомобилите и височината на предния капак са много по-високи, отколкото в Европа, проучванията редовно предупреждават за опасността от джипове и пикапи за уязвимите участници в движението. Последният, проведен от IIHS в края на 2024, показа например, че рискът от смърт при сблъсък със скорост 60 км/ч е 52% със средно голям пикап в сравнение с 21% при конвенционален автомобил. Капакът на RAM TRX, например, е на височина от почти 1,30 м.
В Европа автомобилите остават много по-ниски. Но според T&E, ако увеличението на височината на капака, наблюдавано между 2010 и 2024, продължи със същите темпове, средната височина на капака ще достигне 92 см през 2040. Затова организацията призовава законодателите да предприемат мерки за прекъсване на тази динамика. Той изисква от тях да определят регулаторна граница от 85 см до 2035 - височина, избрана да защитава до 95% от възрастните жени въз основа на средната височина на техния център на тежестта (разположен точно над таза).
Регулаторни парадокси
От своя страна институциите понякога предприемат противоречиви мерки. В началото на 2000-те години ЕС наложи повдигане на предната част на автомобилите, за да се намалят щетите в случай на сблъсък с пешеходец, тъй като твърде ниската височина също крие специфични рискове. T&E също така препоръчва височина на капака между 60 и 80 см.
Европейският регламент GSR 2, който влезе в сила през юли 2024 г. за новите модели (2026 за всички нови автомобили), изисква увеличена зона за поглъщане на удар за главата до предното стъкло. Но същият регламент изисква и ново оборудване, предназначено за активна безопасност и системи за подпомагане на водача (камери, радари и т.н.), които изискват определено пространство на носа. Това оборудване също добавя тегло, друг фактор, който утежнява рисковете в случай на инцидент. Те позволяват да се забележи например пешеходец, който водачът не е видял, за да се включи автономно аварийно спиране.