IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Проучавване: SUV стават все по-опасни за пешеходците

Височината на предния капак се увеличава, решението е да се наложат регулаторни ограничения

Няколко проучвания показват, че колкото по-висок е капакът на превозното средство, толкова по-висок е рискът от нараняване на пешеходец в случай на удар. Въпреки това, височината на предния капак на автомобилите продължава да се увеличава, твърди неправителстваната организация T&E (Transport & Environment), което призовава за регулаторно ограничение.


SUV пешеходци


Поредица от краш тестове на Euro NCAP включва няколко ситуации, симулиращи челен сблъсък между автомобил и пешеходец. Резултатите показват, че докато малките SUV предлагат по-добра защита от градските автомобили на уязвимите участници в движението (пешеходци, велосипедисти и т.н.) в случай на инцидент, тенденцията се обръща, когато увеличите размера си.
 
Компактните „повдигнати“ модели нанасят повече щети на пешеходците, отколкото седаните при сблъсък. Това се доказва и от статистика за смъртността при инциденти в градските райони през 2024. Въпреки това, автомобилите продължават да растат при всяка смяна на поколенията, като дизайнът на SUV-моделите става става все по-кубичен с вертикални предници.


SUV пешеходци


Според проучване на T&E, тази двойна тенденция води до увеличаване на средната височина на капака на автомобилите и по този начин ги прави по-опасни за пешеходците. В допълнение към щетите, причинени в случай на удар, организацията подчертава липсата на видимост, която високият преден капак предизвиква за водача, който вероятно няма да види дете, което е точно пред превозното средство.

Повече и по-големи SUV

В момента SUV автомобилите представляват повече от половината от годишните продажби на нови автомобили в Европа. Данните сочат, че средната височина на капака на новите автомобили се е увеличила от 76,9 см през 2010 г. на 83,8 см през 2024 г. Това увеличение може да бъде свързано с увеличаването на дела на SUV в продажбите, който е скочил от 12% на 56% през този интервал. 


SUV пешеходци


Въпреки това, според проучване, проведено от института VIAS за 300 000 произшествия, възникнали между 2017 и 2021 в Белгия, рискът от фатално нараняване на пешеходец се увеличава с 30% между преден капак, достигащ 80 см, и друг, достигащ 90 см. В рамките на диапазона на няколко марки средната височина на капака вече надвишава тази височина. Такъв е случаят например в Dacia (91 см) или Citroën (92 см).

Тази средна стойност дори надвишава един метър за Jeep (103 см) и Land Rover (109 см), като това не е изненадващо, тъй като тези две марки са специализирани в офроудъри. От цялото европейско производство Defender изглежда има най-високия преден капак, който се издига на 1,15 м над земята. Това прави дете на четири години и половина (средно 1,10 м) невидимо за шофьора. 


SUV пешеходци


Разбира се, мъртвата зона зависи и от други параметри, като позицията на шофиране и дължината на капака. За сравнение, капакът на Volkswagen Golf достига 75 см и се спуска, докато този на британския SUV е почти хоризонтален. Проучване, публикувано през 2018 г. от полския изследовател Мариуш Птак, показва, че сблъсъкът с автомобил с висок капак е по-вероятно да засегне жизненоважни органи, като се случи над таза, увеличава вероятността от удар с главата върху превозното средство и увеличава шансовете превозното средство да се преобърне върху индивида поради причиненото по този начин движение на тялото.

Растежът трябва да бъде регулиран?

В Северна Америка, където средните размери на автомобилите и височината на предния капак са много по-високи, отколкото в Европа, проучванията редовно предупреждават за опасността от джипове и пикапи за уязвимите участници в движението. Последният, проведен от IIHS в края на 2024, показа например, че рискът от смърт при сблъсък със скорост 60 км/ч е 52% със средно голям пикап в сравнение с 21% при конвенционален автомобил. Капакът на RAM TRX, например, е на височина от почти 1,30 м.


SUV пешеходци


В Европа автомобилите остават много по-ниски. Но според T&E, ако увеличението на височината на капака, наблюдавано между 2010 и 2024, продължи със същите темпове, средната височина на капака ще достигне 92 см през 2040. Затова организацията призовава законодателите да предприемат мерки за прекъсване на тази динамика. Той изисква от тях да определят регулаторна граница от 85 см до 2035 - височина, избрана да защитава до 95% от възрастните жени въз основа на средната височина на техния център на тежестта (разположен точно над таза).

Регулаторни парадокси

От своя страна институциите понякога предприемат противоречиви мерки. В началото на 2000-те години ЕС наложи повдигане на предната част на автомобилите, за да се намалят щетите в случай на сблъсък с пешеходец, тъй като твърде ниската височина също крие специфични рискове. T&E също така препоръчва височина на капака между 60 и 80 см.


SUV пешеходци


Европейският регламент GSR 2, който влезе в сила през юли 2024 г. за новите модели (2026 за всички нови автомобили), изисква увеличена зона за поглъщане на удар за главата до предното стъкло. Но същият регламент изисква и ново оборудване, предназначено за активна безопасност и системи за подпомагане на водача (камери, радари и т.н.), които изискват определено пространство на носа. Това оборудване също добавя тегло, друг фактор, който утежнява рисковете в случай на инцидент. Те позволяват да се забележи например пешеходец, който водачът не е видял, за да се включи автономно аварийно спиране. 


0 от 500
  • #23
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Глупости на търкалета, вземете един СУВ и един Седан и сметенете ъгъла на видимост спрямо височината на водата, сърпрайз от по-високо се вижда по-добре от колкото спортен седан с ниска седалка. Да не говори, че вече всички нови коли спират сами ако случайно изкочи внезапно нещо на пътя, а и повечето седани карат по-бързо и са в пъти по-опасни статистически си го докажете ако искате.
  • #22
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 20 ( преди 2 седмици )
    Ти ако не си се сетил накъде да си завъртиш капачката сам, няма да разбереш и обясненията в интернет, така че много правилно постъпваш да не си губиш времето да четеш такива глупости. Опирай си капачката в носа и псувай всеки път Брюксел че ти е виновен че не си разбрал накъде да я завъртиш да не ти бърка в носа след поне 100 обяснения тук
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 2 седмици )
    Автомобилите стават все по тежки и се увеличава спирачния път.Електромобилите са още по тежки от стандартен автомобил.
  • #20
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До 16 ( преди 2 седмици )
    Коментар 15 и подобните са на Митьо Бустеров Електротротинетката. Не трябва да се търси разум и логика там, дето пише той. Подминаване и игнориране му е цаката.
  • #19
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 16 ( преди 2 седмици )
    От Брюксел са направили капачките така за останалите 99,9% от населението, на които капачките не им опират в носа защото имат повече от половин мозъчна гънка за да се сетят да я завъртят отляво или отдясно към бузите, а не към носа или брадичката.
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Дачията вярно прекалиха
  • #17
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    джипа дава чувство за надменост над останалите участници в движението и измамно покачва егото ти сред останалите слоеве на обществото представи си как ще отидеш на бизнес среща с миниван и как ще погледнат на теб въпреки че се опитват да наложат М клас с изключително високо ниво на комфорт и луксозни материали на изработка необяснимо за мен този вид автомобили не се търси и всички предпочитат сув сегмента въпрос на време е и бизнес седаните под пет метра да изчезнат и всичко да е лонг изпълнение
  • #16
    4 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    15ка, ти си с най-тъпия коментар от всички. Брюксел като знаят, че и 3годишните късат капачката....защо е цялата тази хамалогия тогава? Вееееее?
  • #15
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    А Брюксел може ли да ти попречи да си откъснеш капачката от бутилката или е физически невъзможно за тебе, въпреки че е тригодишните деца се справят перфектно с тази задача без да мрънкат. Но всъщност ти си възпитан да мрънкаш за всичко. Буквално за всичко. Дори за капачките, дъжда, слънцето, вятъра защо листата падат есенно време и за всичко е виновен Брюксел. Ако не е Брюксел ще е Тръмп. Или Путин, в най-лошия случай другаря Си. Или пък съседа, някой който пише тук или правителството.
  • #14
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 седмици )
    #10 В САЩ и Китай регулациите са не просто по-малко, а в пъти по-малко - резултатът е, че САЩ и Китай ни изпреварват във всичко. В Китай почти не съществуват - в Китай има социални норми налагани от Партията и мисля ще се съгласим, че те са преобладаващо глупави. На мен не ми трябва Брюксел да ми казва, че капачката на бутилката трябва да ми дере носа, щот съм щял да я хвърля... ТРЯБВА МИ СВОБОДАТА като видя някой тъпагьоз да го прави да му фрасна един без да ме преследва закона. Ето разликата