По-зрелите ни читатели вероятно помнят колко монотонен бе автомобилният пейзаж в България при социализма: жигули, москвичи и запорожци, тук-там по някоя Skoda, Polski Fiat, Wartburg или Trabant, рядко срещани Zastava и Polonez и, разбира се, волги за кметовете, председателите на районни партийни съвети и печелившите от Държавната лотария. На този фон всяка по-необичайна гледка бе радост за окото: съвсем малки серии от някои западни модели, внесени за по-равните сред равните, и също един съветски автомобил, който почти не се е продавал официално в България, но който се срещаше от време на време, внесен от някой завърнал се след работа в Съветския съюз. Името му е "ИЖ-2125 Комби", а това е неговата история.
От маршалите до банкрута: 15 факта за ИЖ-2125 Комби (ГАЛЕРИЯ):
Създателите на първия съветски хечбек искат да отметнат и друго постижение за историята: да го превърнат в първия масов лек автомобил в СССР с автоматични скорости. ИЖ и институтът НАМИ съвместно разработват хидротрансформаторен автоматик, през 1973 е произведен изпитателен модел, а през 1976 са проведени и дългосрочни тестове, с изминати няколко хиляди километра. Трансмисията е одобрена, но промишленото министерство преценява, че при острия дефицит на автомобили в страната и при секналите приходи от износ на Запад не си струва да инвестира средства в серийното производство на такива "глезотии".