По-зрелите ни читатели вероятно помнят колко монотонен бе автомобилният пейзаж в България при социализма: жигули, москвичи и запорожци, тук-там по някоя Skoda, Polski Fiat, Wartburg или Trabant, рядко срещани Zastava и Polonez и, разбира се, волги за кметовете, председателите на районни партийни съвети и печелившите от Държавната лотария. На този фон всяка по-необичайна гледка бе радост за окото: съвсем малки серии от някои западни модели, внесени за по-равните сред равните, и също един съветски автомобил, който почти не се е продавал официално в България, но който се срещаше от време на време, внесен от някой завърнал се след работа в Съветския съюз. Името му е "ИЖ-2125 Комби", а това е неговата история.
От маршалите до банкрута: 15 факта за ИЖ-2125 Комби (ГАЛЕРИЯ):
През 1990 нуждата от обновяване най-сетне води до появата на чисто нов модел: ИЖ-2126 Орбита (по-късно прекръстен на Ода). Разработката му е продължила цяло десетилетие, от 1980. За разлика от останалите руски автомобили от това време, преминали на предно предаване, Орбита си остава със задно. След разпада на СССР финансовото състояние на завода е плачевно и са произведени само около 5000 бройки Орбита, повечето от които остават в ръцете на заводски служители.