IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Tesla губи позиции в Европа и САЩ

През първата половина на 2024 г. продажбите на марката са паднали с 13% и 8%

Годината не изглежда добра за Tesla. След рекордните резултати от 2023 г., когато беше не само най-популярният производител на чисто електрически автомобили в света, но и най-продаваната марка за автомобили само на ток на планетата, неговият флагман - Model Y, вече не се представя толкова добре. Последните данни, събрани от JATO Dynamics за първата половина на тази година, показват, че компанията на Илон Мъск губи позиции както в САЩ, така и в Европа, като продажбите са намалели съответно с 8% и 13%.


Tesla


Въпреки забавянето на ръста на продажби на електрическите автомобили, общото им търсене се е увеличило и в двата региона. Нови, по-конкурентни модели, които се появяват от двете страни на Атлантическия океан, привличат все повече и повече хора, въпреки нарастващата несигурност относно стимулите и бъдещите планове на производителите, които произвеждат тези автомобили.

Първата очевидна последица от намаляващите продажби на Tesla е нейният пазарен дял. Докато обемът на марката спадна от 185 200 единици през първата половина на 2023 г. до 161 300 единици през първата половина на 2024 г., общите регистрации на чисто електрически автомобили в Европа се увеличиха с 1,7% през същия период.

Това означава, че пазарният дял на Tesla на европейския пазар на BEV е спаднал от 19,8% през първата половина на 2023 г. до 17,2% тази година. Tesla е автомобилният производител с втори най-голям пазарен дял на BEV в Европа през първите шест месеца на тази година, като се нарежда зад Volkswagen Group, която загуби 3,3 процентни пункта - от 22% до 18,7%.

Подобна е и ситуацията в САЩ. Обемът на продажбите на Tesla спадна от 324 900 единици през първата половина на 2023 г. до 299 200 единици тази година. Докато общите продажби на BEV се увеличиха със 7,6% през същия период, дялът на Tesla спадна от 59,8% през 2023 г. на 51,2% през 2024 г. За разлика от Европа, Tesla остава доминиращ играч на вътрешния си пазар, оставяйки всички свои конкуренти зад себе си. Важно е обаче да споменем силните резултати, постигнати от Ford с 48% ръст, Hyundai с 34% ръст, Kia със 110% ръст и Rivian на пето място със 77% ръст.

Първата причина за загубата на пазарен дял от Tesla е очевидна - растежът не може да продължи вечно, особено когато гамата е все още ограничена и доста застаряваща (Model 3 е на повече от осем години, докато Model Y вече е на пет години).

Сериозна роля играе и нарастващата конкуренция от премиум германски и китайски играчи в Европа и от Ford, Hyundai/Kia и Rivian в САЩ. Най-новото допълнение на Tesla - Cybertruck, все още не е нараснало по отношение на продажбите, със само 11 300 единици в САЩ през първата половина на 2024 г., в сравнение с 196 700 единици за Model Y и 70 300 единици за Model 3.

И накрая, намаленията на цените, които работеха добре през 2023 г., вече не са толкова интересни днес. С навлизането на нови марки и модели на пазара предлагането се разширява, а цените падат. Tesla се нуждае от повече от големи отстъпки и атрактивни подобрения за своите автомобили. Марката има нужда от по-свежи продукти в повече сегменти.

0 от 500
  • #27
    6 rate up comment 7 rate down comment
    TSLA ( преди 1 месец )
    Защото видяха новия Model 3 Highland (изработка, вървеж във високите обороти и адаптивно окачване, в сравнение с което пружините са лагерници) и си чакат Model Y Juniper. Пилци се броят наесен
  • #26
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    С два продаваеми модела какво очакват? Продажбите ще се вдигнат чак когато започнат производство на евтиния модел, А освен това на баничарка, микробус и някой по нормален пикап за Щатите. Камионите така или иначе няма да вдигнат бройката, дори като започнат масовото им производство.
  • #25
    5 rate up comment 5 rate down comment
    До 24 ( преди 1 месец )
    Няма как да не се съглася с тебе. Но все пак смятам, че грешиш в дългосрочен план. Спасението ще е само временно и ако мигновено не започнат разработка на батерии и вериги за доставки за тях, китайците ще смачкат цялата световна автомобилна промишленост така или иначе, защото икономиката ще победи политиката И светът ще премине на ток така или иначе. С или без подкрепа или забрана на каквото и да било. Ако китайците ги субсидират, американците и европейците трябва да субсидират два пъти повече.
  • #24
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До 22 ( преди 1 месец )
    За разлика от антиелектриците, аз мога да си променя прогнозата спрямо обстоятелствата. Досега съм имал стотици грешни прогнози коя е напред коя назад, така че една сгрешена повече или по-малко не прави разлика. Аз поне имам топки да отговарям като ме питат и да си призная и променя прогнозата, за разлика от тях. Те нямат собствени прогнози и собствено мнение но за сметка на това много обичат да се подиграват на чуждите.
  • #23
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Факт ( преди 1 месец )
    Ако не са ограниченията за китайците,всички тия отиват по дяволите.Тоест,спасяват ги изкуствено.
  • #22
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 22 ( преди 1 месец )
    Все пак не забравяй че е прогнозата за която говорят самият правил през 2018 година и всяка поредна година ми обясняват как през следващата няма да постигнат 50%. Всяка божа година от 2018 година насам. Защо мислиш, че си първия? Тесла тогава имаше предимство пред останалите с батериите си. Особено когато представиха 46 80 батерията, с която вече трябваше да започвам от производството на евтиния модел. От 2020 я произвеждат и все още не са изчистили проблемите. Китайците ги застигнаха.
  • #21
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 21 ( преди 1 месец )
    Ако започне производство другата година то тогава според теб ще стигне 3 милиона през 2026г когато ще го разгърне, но до 2030г едва ли ще направи много повече или пък модел за 15 хиляди примерно
  • #20
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 18 ( преди 1 месец )
    Те са ще продава над 3 милиона на година в момента в който започне серийното производство на евтиния модел. Допускам че това ще е много преди 2030 година така че надали си прав. Някой ще коментира ли обаче продажбите на китайците? Дали няма да разбият прогнозите на Toyota за 30% пазарен дял на електромобилите? Кога според вас ще дойде никога? Но защо ли очаквам отговор от психопати. Психопатите винаги лъжат и никога не отговарят на конкретно зададени въпроси. Ще изненада някой да отговори
  • #19
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Как пък не спряхте да злорадствате на всяка лоша новина но пропускате добрите. Например днес никой не се появи да каже че цената на тока е паднала с 1,50 лв за киловатчас спрямо вчерашните цени. Тоест една батерия тази вечер ще се зареди за над 100 лв по-евтино отколкото вчера. Ти за колко по-евтино ще заредиш резервоар гориво?
  • #18
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Абе каскет ( преди 1 месец )
    Пак се бориш за титлата психопат номер едно. При всяко публикуване на таблицата с 50% ръст от 2015 съм ви задавал въпроса включително и лично към тебе поне 10 пъти, през коя година според тебе Тесла ще прекъсне 50% ръст и няма да изпълни целта за произведени бройки за годината поставена през 2015 година? Хайде отречи този факт? Хайде за момент изключи режим психопат и кажи каква беше моята прогноза? Прогнозата ми беше спиране на ръста през 2025 и максимум 10 милиона 2030.