България е далеч от европейските лидери, когато става дума за електромобили. Но в една друга област на така наречените "алтернативни задвижвания", страната ни е горд член на Топ 5. Става дума, разбира се, за автомобилите, работещи на втечнен петролен газ (LPG).
Макар да не може да предложи нулевите локални емисии на електромобилите, традиционната газова уредба също има своя принос за околната среда. Парниковите емисии при тези автомобили са средно с 10-15% по-ниски, отколкото при същите коли с чисто бензинов двигател. Емисиите на фини частици са с близо 90% по-ниски, а на вредни азотни оксиди - с цели 98% по-ниски.
В последните години европейските производители все повече узряват за идеята да предлагат LPG на онези клиенти, за които електрическата мобилност е твърде скъпа или с недостатъчен обхват. Проблем е, че в повечето страни все още липсва инфраструктурата. Но не и в България. Зарядните станции за пропан-бутан в Европа са вече над 47,000 - но три четвърти от тях се падат само на пет държави: Полша, Германия, Италия, Франция и България. Само у нас има повече станции, отколкото във всички останали балкански страни, взети заедно. Добър повод да погледнем към онези нови автомобили, които се предлагат с вградена фабрично газова уредба.
10 автомобила с фабрични газови уредби (ГАЛЕРИЯ):
Renault Clio TCe 100 LPG е една от версиите на този градски автомобил, който винаги е предлагал много богата гама двигатели.
Под предния капак има турбобензинов мотор със 100 к.с. и 170 Нм въртящ момент, а двата резервоара за гориво от 39 литра и 32 литра LPG гарантират съответно пробег от 847 и 560 км . Според декларираното от френската компания разходът на този модел в смесен комбиниран цикъл WLTP е 5.4 - 5.5 л / 100 км с бензин и 7.0 - 7.1 л / 100 км с LPG.
Цената тръгва от 37 890 лева за ниво на оборудване Еvolution и 41 490 при techno.