IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как китайските коли успяха да стигнат до върха на индустрията

С помощта на държавата те вече спечелиха вътрешния пазар, сега се опитват да превземат света

Китайските марки завладяват все повече райони по света, но това стана възможно, след като те успяха да изпреварят западните производители и на вътрешния пазар. Там BYD, която има сериозни експортни амбиции излезе на върха, изпревари Volkswagen, който преди това държеше неоспоримо лидерство в Китай в продължение на десетилетия. Като честните производители вече имат сериозно предимство пред вносните играчи, като това става благодарение на властите и на данъчните закони в страната.


Китайски коли


Данъчното законодателство в самия Китай не ограничава продажбите на нови автомобили на местния пазар, но структурата на продажби на автомобили, която се развива в продължение на много години, до голяма степен е негово дело. Подобно на други държави, когато купувате кола в Китай, ще трябва да платите за самата кола, както и съответните данъци и други такси. В Китай обаче отдавна действат „защитни мита“, които вдигат цените на чуждестранните автомобили и ги правят нерентабилни.

Успоредно с това властите в страната обаче се възползва максимално от факта, че това е най-големият автомобилен пазар в света. Те успешно организираха изграждането на голям брой производствени съоръжения, които бяха построени с участието на чуждестранни компании. За тях това беше единственият начин да достигнат до този пазар, тъй като само автомобили, произведени в Китай, можеха да се конкурират с местните продукти като цена.


Китайски коли


Едновременно с това местните производители получиха достъп до разработки от западни партньори в рамките на на съвместни предприятия. Така се стигна до положението „и вълкът сит, и агнето цяло“ - ситуация, при която всички печелят.

В резултат на това големите играчи, които искаха да се състезават за място под слънцето на един от най-обещаващите автомобилни пазари в света, вече не идваха с празни ръце - те построиха заводи, сключиха споразумения с местни доставчици на компоненти, осигуриха работни места, увеличиха нивото на локализация на производството и споделените технологии с китайската страна.


Китайски коли


Първоначално чуждите компании бяха в еуфория, тъй като спечелиха пазарен дял и съответно увеличиха приходите си от продажби. В това време обаче в Китай израсна цяло ново поколение от инженери, дизайнери и мениджъри, които имаха достъп до западните технологии и вече спокойно могат да се справят и без външна помощ. И сега борбата с тях на собствената им територия става все по-трудна за чужденците, което се потвърждава от статистиката на продажбите през последните години.

Самата специфика на китайския пазар се определя не само от защитни мита, но и от транспортни данъци. Ако на много место по света ключов фактор е мощността на двигателя, то в Китай размерът на данъка зависи от кубатурата на двигателя. Поради тази причина почти всички бюджетни китайски автомобили се продават с четирицилиндрови двигатели от 1,5–1,6 литра.


Китайски коли


В страната действа така нареченият „данък върху вредните емисии“, който е включен в цената. За автомобили с двигател до 1 литър данъкът е само 1%, от 1 до 1,6 литра - 3%, от 1,6 до 2 литра - 5%. Акцизът за автомобили с двигатели от 2 до 2,5 литра вече достига 9%, от 2,5 до 3 литра - 12%, а от 3 до 4 литра - 25%. Последната категория модели с двигатели над 4 литра е най-„скъпата“. Цели 40%!

Оттук идва и китайската любов към хибридите с малки бензинови двигатели, които действат като генератори, както и към изцяло електрическите превозни средства. Всъщност по същата причина в Поднебесната империя се предлагат SUV Mercedes-Benz G-Class с двулитрови бензинови двигатели вместо с 4,0-литров V8 - данъчната ставка е 5% срещу 25%.


0 от 500
  • #3
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Има още една причина за "любовта" на китайците към електричките - ако искаш да регистрираш нова кола с ДВГ или трябва да чакаш одобрение за нова регистрация която идва след няколко месеца до една година или трябва да си вземеш номера от старата и да прехвърлиш проблема чакането към новия собственик. Докато при електричкие новия новия номер идва за месец. То и за това там са толкова популярни мини електричките - играят заместваща кола докато ти дойде номера за истинската.
  • #2
    10 rate up comment 14 rate down comment
    гост ( преди 1 месец )
    Китай също субсидира воини, африканските хунти, които в момента гонят европейските и амариканските минни компании, дават изоставените рудници на концесия на Китай, при същите условия в същност... Иначе Европа сама си е виновна, 1.0-2.0 литров хибрид за леките коли, и регулация дизела да се ползва само за тежкотоварните, ще има много по-голям еко ефект от насилствената електрификация, На края ще фалират Ферари... ама то и в САЩ с лансирането на Тесла за сметка на Форд и ГМ е същото
  • #1
    19 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Кой каквото намери за важно, в Европа субсидираме банки за да не фалират, туристически фирми, НПО-та, имигранти, войни.