IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Голямото завръщане на дизела в Европа

Volvo се раздели завинаги с този двигател, но останалите производители са му фенове

Въпреки че регистрациите на дизелови двигатели намаляват в няколко европейски страни, тези мотори се радват на подновен интерес сред много производители. В контекста на електрическия преход автомобилните концерни показват прагматизъм.

 
дизел


Изглежда енергийният преход вече не е техен приоритет. Някои марки, които се хвърлиха смело в него, изоставяйки старите ДВГ, се оказаха в неочаквано затруднение. Новите електрически коли не могат да компенсират като бройка на продажбите дизелите и бензините. В крайна сметка потребителят, независимо дали е физическо лице или компания, има последната дума.

Списъкът с модели, които въвеждат отново бензинови и дизелови двигатели, е доста впечатляващ през последните седмици. И показва цялата несигурност около този преход, чийто краен срок е планиран за 2035 г. Или поне беше. Всеки производител, изправен пред трудности при продажбата на електрически автомобили, осъзнава, че трябва да изчака и да реинтегрира добрите, стари мотори в своята гама.

С изключение на Volvo Car, който тази седмица окончателно спря производството на ДВГ, всички останали компании вземат противоположни решения.  Още през миналия септември, по повод срещата на високо равнище за климата, организирана в Ню Йорк, шведският производител обяви: най-новите му дизелови модели ще напуснат заводите в началото на 2024 г.  Марката потвърди, че нейната фабрика в Гент (Белгия) произведе последния си дизелов автомобил, V60, в един „облачен вторник в началото на февруари“ .  В крайна сметка  най-доброто дизелово Volvo - XC90, напусна линията в Торсланда (Швеция) във вторник, 26 март 2024 г. Историческа дата!

 
Volvo


Обратно, можем да цитираме Stellantis, който пуска отново своите MPV автомобили, включително Berlingo, с бензинови и дизелови  двигатели. Или дори Volkswagen, чийто нов Passat е фокусиран върху ДВГ. От своя страна  Mercedes-Benz  току-що обяви удължаване на производството на своите модели с бензин или дизел след 2030 г.  

Трябва да се каже, че регулаторните ограничения подкопават продажбите на производителите, чиито асортименти вече не винаги отговарят на очакванията на купувачите. Другият сигнал, който говори в полза на връщането към старите двигатели, е временният край на зоните с ниски емисии в доста градове на Западна Европа.

Друг пример, илюстриращ тази динамика, е изявлението на Mercedes:  „Клиентите и пазарните условия (отсега нататък) ще определят скоростта на енергийната трансформация“. Това съобщение, направено от Ола Каелениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, подчертава една осезаема реалност в автомобилната индустрия. Имено нарастващата пропаст между търсенето и предлагането на автомобилния пазар. Наистина, потребителите все по-неохотно се интересуват от гами превозни средства, чието обновяване е мотивирано единствено от изискванията на стандартите.

Във времена, когато енергийният преход на автомобилите е централна тема, статистиката при продажбите на нови превозни средства говори друго. Доминацията на терминчни двигатели в Европейския съюз е толкова силна, че виждаме връщането в полза на  дизела  през януари! С 35,2% от продажбите бензиновите автомобили заемат първо място в Европа през първия месец на годината. Те изпреварват хибрида - с 28,8% от поръчките, пред дизела (13,4%). Всички модели са с двигател с вътрешно горене. Бензинът и дизелът представляват почти всяка втора продажба. Електрическите автомобили (10,9%) и plug-in хибридите (7,8%) затварят класацията.


0 от 500
  • #47
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 48 ( преди 1 месец )
    В коя държава пътуваш по много? Защото има огромна разлика между гъсто населената зарядна инфраструктура с мощни зарядни станции в България и почти никаквата зарядна инфраструктура в Гърция. Както и между многото зарядни станции в Германия, но и многото електромобили там, в комбинация с редовно не работещи зарядни станции, което се установява чак когато пристигнеш, защото не комуникират добре с приложенията. Тоест един и същ електромобил може да е подходящ или неподходящ.
  • #46
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 45 ( преди 1 месец )
    Е именно де - фотоволтаиците са най-краткия, най-евтиния, най-ефективния и най-бързия за изпълнение начин за достигане на първичната енергия до "резервоара". Купуваш си фотоволтаиците в момента от магазина и до обяд може да си ги инсталирал и да зареждаш за следващите 30 години без да си мръднеш пръста повече. Пътя е слънце на милиони километри, фотоволтаик над автомобила, няколко метра кабел до инвертора и още няколко от инвертора до електромобила. Точка, заредил си. Дай за рапицата ?
  • #45
    8 rate up comment 0 rate down comment
    aa ( преди 1 месец )
    имам сервизна дейност и обикалям доста, пътувания с преспиване ако се наложи, малки населени места и т.н.Понякога тръгване без предварителен план... ами нямам алтернатива на дизела все още.Иначе ако работиш в офис и сутрин само оставяш децата на училище, електричката е ОК, само дето струва 30-40 бона отгоре
  • #44
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    "Нито печелят нито губят нулеви цени независимо дали ФЕЦ работи или не. Клиентите печелят, останалите централи, включително АЕЦ губят." - всички губят, ама няма как да го разбереш. Инвеститорите губят, защото това им намалява времето за избиване на инвестициите, както и пропуснати печалби. Ако е често, значи няма смисъл да дават пари за него и ще изчезнат, освен ако не се намери начин да се плаща. АЕЦ и централи разпределят мощност. Ако ги няма, цените ще са космически. Те не губят, ние плащаме.
  • #43
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Аз богати хора да карат електромобили не съм видял. Говоря за такива, които изкарват парите си с честен труд и нямат нужда да показват на света/селото колко много имат. Гледам Бъфет - кара ДВГ, гледам другите - возят на ги на лимузини с ДВГ. Ясно, ДВГ ползваш, а ако искаш да парадираш и да се правиш на интересен на плебса (плебса не мисли, имитира), караш електрокар за пред камерите. Не обясняш на плебса, че имаш още 50 с ДВГ машини. А, забравих онзи от Open AI - McLaren F1. ММ, разбирач
  • #42
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Еха, мисъл тече, та се пръска. За този с колонката до нивата - що не произвеждаш елетричество нарпаво от слънцето - махаш панелите (панела се равнява на рафинерията за течните горива) и цокаш направо от източника. Протягаш ръка през джама, па заредиш енергия да направиш едно кафе? Нали правиш разлика между суровини; техника, която с процеси преобразува суровините в нужните ни блага? А, не правиш разлика - обратно в училище и да внимаваш повече, а не да пишеш ей тъй, колкото да не заспиш...
  • #41
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 1 месец )
    "Гост ( преди 19 минути )Адреналинката електричка,богатия чичко за който работя си сложи фотоволтаични панели на покрива на цеха.Произведеното от ФЕЦ по обяд стига колкото за осветление и вентилацията на цеха.Сега се псува за хвърлените на вятъра пари." Като собственик на фотоволтаици само една дума мога да ти кажа - психопат! Доказан психопат! Гледа жирафа и се опитва да обяснява на останалите в зоологическата градина че е професор по зоология и такова животно не може да съществува.
  • #40
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Гостенино ( преди 1 месец )
    Рапицата като е плевел можеш ли да я посадиш на покрива вместо на плодородна почва? Можеш ли веднъж като я посееш да сложиш колонката до нивата и 30 години да наливаш дизел без никакви посредници? Колко е въглеродният отпечатък за производството на влака и цистерните? Колко е въглеродния отпечатък за транспорта на този дизел? За колко време ще пристигне до Европа? С излишният ток произвеждан в тази секунда в България, някой шофьор в Германия в същата секунда си зарежда електромобила.
  • #39
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 35 ( преди 1 месец )
    За ограничени мозъци изглежда точно така. Стоиш и дебнеш колко градуса е температурата на бойлера цяла нощ за да може и като достигне 65 градуса, да изключиш копчето и да легнеш да спиш да не гръмне бойлера. Нормалните хора ползваме терморегулатор. Единственото което се изисква от тебе е да включиш електромобила в зарядното като паркираш и да го изключиш като тръгваш за някъде. Също така да си включиш в календара пътуването до Боровец , за да тръгнеш с 100% заредена батерия.
  • #38
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Адреналинката електричка, рапица не се полива.Това е плевел устойчив на суша.Булмаркет изкупува рапица от цяла България и изнася биодизел със собствен ЖП транспорт в цистерни за Европа.