Въпреки че регистрациите на дизелови двигатели намаляват в няколко европейски страни, тези мотори се радват на подновен интерес сред много производители. В контекста на електрическия преход автомобилните концерни показват прагматизъм.
Изглежда енергийният преход вече не е техен приоритет. Някои марки, които се хвърлиха смело в него, изоставяйки старите ДВГ, се оказаха в неочаквано затруднение. Новите електрически коли не могат да компенсират като бройка на продажбите дизелите и бензините. В крайна сметка потребителят, независимо дали е физическо лице или компания, има последната дума.
Списъкът с модели, които въвеждат отново бензинови и дизелови двигатели, е доста впечатляващ през последните седмици. И показва цялата несигурност около този преход, чийто краен срок е планиран за 2035 г. Или поне беше. Всеки производител, изправен пред трудности при продажбата на електрически автомобили, осъзнава, че трябва да изчака и да реинтегрира добрите, стари мотори в своята гама.
С изключение на Volvo Car, който тази седмица окончателно спря производството на ДВГ, всички останали компании вземат противоположни решения. Още през миналия септември, по повод срещата на високо равнище за климата, организирана в Ню Йорк, шведският производител обяви: най-новите му дизелови модели ще напуснат заводите в началото на 2024 г. Марката потвърди, че нейната фабрика в Гент (Белгия) произведе последния си дизелов автомобил, V60, в един „облачен вторник в началото на февруари“ . В крайна сметка най-доброто дизелово Volvo - XC90, напусна линията в Торсланда (Швеция) във вторник, 26 март 2024 г. Историческа дата!
Обратно, можем да цитираме Stellantis, който пуска отново своите MPV автомобили, включително Berlingo, с бензинови и дизелови двигатели. Или дори Volkswagen, чийто нов Passat е фокусиран върху ДВГ. От своя страна Mercedes-Benz току-що обяви удължаване на производството на своите модели с бензин или дизел след 2030 г.
Трябва да се каже, че регулаторните ограничения подкопават продажбите на производителите, чиито асортименти вече не винаги отговарят на очакванията на купувачите. Другият сигнал, който говори в полза на връщането към старите двигатели, е временният край на зоните с ниски емисии в доста градове на Западна Европа.
Друг пример, илюстриращ тази динамика, е изявлението на Mercedes: „Клиентите и пазарните условия (отсега нататък) ще определят скоростта на енергийната трансформация“. Това съобщение, направено от Ола Каелениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, подчертава една осезаема реалност в автомобилната индустрия. Имено нарастващата пропаст между търсенето и предлагането на автомобилния пазар. Наистина, потребителите все по-неохотно се интересуват от гами превозни средства, чието обновяване е мотивирано единствено от изискванията на стандартите.
Във времена, когато енергийният преход на автомобилите е централна тема, статистиката при продажбите на нови превозни средства говори друго. Доминацията на терминчни двигатели в Европейския съюз е толкова силна, че виждаме връщането в полза на дизела през януари! С 35,2% от продажбите бензиновите автомобили заемат първо място в Европа през първия месец на годината. Те изпреварват хибрида - с 28,8% от поръчките, пред дизела (13,4%). Всички модели са с двигател с вътрешно горене. Бензинът и дизелът представляват почти всяка втора продажба. Електрическите автомобили (10,9%) и plug-in хибридите (7,8%) затварят класацията.