IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Голямото завръщане на дизела в Европа

Volvo се раздели завинаги с този двигател, но останалите производители са му фенове

Въпреки че регистрациите на дизелови двигатели намаляват в няколко европейски страни, тези мотори се радват на подновен интерес сред много производители. В контекста на електрическия преход автомобилните концерни показват прагматизъм.

 
дизел


Изглежда енергийният преход вече не е техен приоритет. Някои марки, които се хвърлиха смело в него, изоставяйки старите ДВГ, се оказаха в неочаквано затруднение. Новите електрически коли не могат да компенсират като бройка на продажбите дизелите и бензините. В крайна сметка потребителят, независимо дали е физическо лице или компания, има последната дума.

Списъкът с модели, които въвеждат отново бензинови и дизелови двигатели, е доста впечатляващ през последните седмици. И показва цялата несигурност около този преход, чийто краен срок е планиран за 2035 г. Или поне беше. Всеки производител, изправен пред трудности при продажбата на електрически автомобили, осъзнава, че трябва да изчака и да реинтегрира добрите, стари мотори в своята гама.

С изключение на Volvo Car, който тази седмица окончателно спря производството на ДВГ, всички останали компании вземат противоположни решения.  Още през миналия септември, по повод срещата на високо равнище за климата, организирана в Ню Йорк, шведският производител обяви: най-новите му дизелови модели ще напуснат заводите в началото на 2024 г.  Марката потвърди, че нейната фабрика в Гент (Белгия) произведе последния си дизелов автомобил, V60, в един „облачен вторник в началото на февруари“ .  В крайна сметка  най-доброто дизелово Volvo - XC90, напусна линията в Торсланда (Швеция) във вторник, 26 март 2024 г. Историческа дата!

 
Volvo


Обратно, можем да цитираме Stellantis, който пуска отново своите MPV автомобили, включително Berlingo, с бензинови и дизелови  двигатели. Или дори Volkswagen, чийто нов Passat е фокусиран върху ДВГ. От своя страна  Mercedes-Benz  току-що обяви удължаване на производството на своите модели с бензин или дизел след 2030 г.  

Трябва да се каже, че регулаторните ограничения подкопават продажбите на производителите, чиито асортименти вече не винаги отговарят на очакванията на купувачите. Другият сигнал, който говори в полза на връщането към старите двигатели, е временният край на зоните с ниски емисии в доста градове на Западна Европа.

Друг пример, илюстриращ тази динамика, е изявлението на Mercedes:  „Клиентите и пазарните условия (отсега нататък) ще определят скоростта на енергийната трансформация“. Това съобщение, направено от Ола Каелениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, подчертава една осезаема реалност в автомобилната индустрия. Имено нарастващата пропаст между търсенето и предлагането на автомобилния пазар. Наистина, потребителите все по-неохотно се интересуват от гами превозни средства, чието обновяване е мотивирано единствено от изискванията на стандартите.

Във времена, когато енергийният преход на автомобилите е централна тема, статистиката при продажбите на нови превозни средства говори друго. Доминацията на терминчни двигатели в Европейския съюз е толкова силна, че виждаме връщането в полза на  дизела  през януари! С 35,2% от продажбите бензиновите автомобили заемат първо място в Европа през първия месец на годината. Те изпреварват хибрида - с 28,8% от поръчките, пред дизела (13,4%). Всички модели са с двигател с вътрешно горене. Бензинът и дизелът представляват почти всяка втора продажба. Електрическите автомобили (10,9%) и plug-in хибридите (7,8%) затварят класацията.


0 от 500
  • #56
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 54 ( преди 7 месеца )
    Разбира се че няма да ми дадеш подробности, защото дори хипотетичен пример няма как да измислиш, камо ли да ми дадеш примерно от реалността. При положение че дори и някой да ти подарявам електрическата енергия и 24/7 365 дни в годината да е на нулева цена, пак ще ти е по изгодно да си сложиш фотоволтаици, за да ползваш безплатна енергия докато пече слънце, вместо да плащаш 100 лв на MWh за такса пренос и ДДС . Няма вариант в който да си на загуба и това е поредната ти лъжа защото си психопат
  • #55
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 52 ( преди 7 месеца )
    Благодаря ти! Страхувай ги тези антиматематици, да не се занимават с мен да ми доказват че съществува перпетум мобиле и да доказват как някой е на загуба от това че си я монтирал фотоволтаици за собствено потребление. Пет години се опитват неуспешно. Няма да успеят и следващите 5 или 50 години. Физичните закони няма да се променят колкото и да се променят юридическите. Електричеството няма алтернатива и бавно, но сигурно се налага на всички фронтове и измества всички горива, дори неизкопаемите
  • #54
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    До адреналинката електричка.Подробности няма да ти дам,с електрическа латерна не ми се спори.
  • #53
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    На тези със дъртите дизеляци дето спират уж само за малко и не си гасят двигателят като им направя забележка, че покрай тях не се диша в диаметър от 50М, ме гледат като теле у железница..
  • #52
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Само да Ви предупредя влизате в полемика с местния Мун_чо, наречен още електрика, митбъстър или адреналинка електричка.Вие може да живеете в реалния свят, но той е по по най знаещ и можещ, защото гледа клипове на Дани в Ютуб, чете в Уикипедия и стари вестници във външната тоалетна преди да се избърше.Може да смята сложна лихва в Ексел,знае за сайтовете на ЕСО и енергийните борси.Това мощност, енергия, проценти, гледайте Екселски таблици и си трайте.
  • #51
    3 rate up comment 7 rate down comment
    carpe_diem ( преди 7 месеца )
    Колите, докато се движат в населени места, просто не трябва да миришат и да отделят вредни газове. Много е просто, ако щат на парен двигател да ги направят. И то не само за периода на гаранцията, а за целия период на експлоатация. Не ме интересува как и какви двигатели ще се ползват. Затова дизелите трябва да се разкарат колкото може по-скоро - защото след няколко години изобщо не си отговарят на нормите. А у нас знаем много добре как и на евро 1 много лесно се "настройват" да не отговарят.
  • #50
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Дизелът заема пазарен дял от 13,4%, е това завръщане ли е? При положение, че преди дизелгейт беше над 50% в Европа.
  • #49
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Знам че няма да отговориш, защото дори когато си въобразяваш измислени опорни точки не можеш да съчиниш добър практически пример. Без да си съчинявам Ето реалността един час след започване на работния ден от инсталирани 3 000 мегавата ФЕЦ. АЕЦ 38,17%2117.3Кондензационни ТЕЦ 8,97%497.81Топлофикационни ТЕЦ 5,41%300.21Заводски ТЕЦ 2,41%133.63ВЕЦ 7,55%418.54Малки ВЕЦ 5,27%292.48ВяЕЦ 0,09%5.08ФЕЦ 31,82%1765.39Био ЕЦ 0,30%16.75Товар на РБ3681.99
  • #48
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гостенино ( преди 7 месеца )
    Ей така от любопитство, Колко киловата си представяш че са инсталираните въображаеми фотоволтаици върху работното ти място и колко си въобразяваш, че е мощността на осветлението и вентилацията? Че в предишното мнение забравих да те питам за цифри и проценти или мощност и енергия за да се посмеем? Сигурен съм че и днес ще ми оправиш деня с поредното перпетум mobile.
  • #47
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 48 ( преди 7 месеца )
    В коя държава пътуваш по много? Защото има огромна разлика между гъсто населената зарядна инфраструктура с мощни зарядни станции в България и почти никаквата зарядна инфраструктура в Гърция. Както и между многото зарядни станции в Германия, но и многото електромобили там, в комбинация с редовно не работещи зарядни станции, което се установява чак когато пристигнеш, защото не комуникират добре с приложенията. Тоест един и същ електромобил може да е подходящ или неподходящ.