Българският пазар на нови автомобили уверено върви към най-силната година в историята си, след като и през март продажбите отчетоха рекордни стойности, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. През третия месец у нас са регистрирани 4504 автомобила в категориите М1 и N1. От началото на годината регистрациите са 13 192 - с 46% повече спрямо миналата година, с 68% повече от същия период на 2022, и дори с 37% повече от 2018, която бе последната силна година преди кризите с WLTP тестовете, Covid-19 и недостига на чипове. Ако темпото се запази до края на годината, ще бъде надминато постижението на 2008 - единствената, в която регистрациите надхвърлиха 50,000.
Toyota Corolla - 239 Skoda Octavia - 226 Skoda Kodiaq - 137 Kia Sportage - 132 Renault Clio - 131 Hyundai Kona - 116 Dacia Duster - 112 Skoda Superb - 106 Dacia Jogger - 93 Nissan Qashqai - 89 |
На фона на процъфтяващия пазар само шест марки отчитат спад спрямо миналата година: минимален при Mazda и Lexus, по 12% при китайската DFSK и Hyundai (но на фона на рекордни продажби за корейците миналата година), 42% при Audi и цели 73% при Jeep. Американската марка на Stellantis обаче е в процес на смяна на дилъра у нас - "София Франс Ауто" заменя "Витоша Ауто".
Любопитно е също, че делът на т. нар. "реекспорт" - автомобили, регистрирани у нас и после дерегистрирани за износ в чужбина - е спаднал драстично. В миналато той достигаше почти 10% от общия пазар в България, но в момента е само 1.7% (поне по официални канали). Марката с най-много дерегистрирани автомобили до момента е Toyota - 50, пред Suzuki - 43, Citroen - 37 и Peugeot - 22.
При отделните модели шампион по ръст на годишна база е Dacia Jogger, с 477% скок в регистрациите. Драматично са се увеличили и продажбите на Toyota Yaris (368%), Skoda Superb (296%), Volkswagen Golf (260%), Toyota RAV4 (242%), Dacia Duster (209%), Suzuki Jimny и Skoda Kodiaq (по 208%), Skoda Kamiq (205%).