Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Колкото повече продават, толкова повече пари губят: този принцип е валиден за повечето стартъпи за производство на електромобили. Базираният в Шанхай NIO Inc поне е успял да се отърве от репутацията на най-губещия автомобилен производител в света благодарение на Rivian. Но резултатите на китайците се влошават - макар да са продали с 31% повече автомобили през 2023 (общо 160 038 бройки), нетната им финансова загуба става още по-голяма в сравнение с 2022 - 20.7 милиарда юана, или около 2.65 милиарда евро.