IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои електромобили са „кралете" на възстановяване на енергията?

Тест в реални условия показа огромни разлики между отделните модели

Спирането на тежко електрическо превозно средства (EV), движещо се с висока скорост, изисква сериозни усилия. Все пак, за разлика от автомобилите с ДВГ, електрическите модели поне могат да възстановят тази енергия, за да я използват по-късно.


рекуперация


Колко точно енергия обаче възстановяват EV? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC), които проведоха тест на три превозни средства. Те са позиционирани в бюджетния, средния и луксозен сегмент, като беше установено, че най-добрият може да възстанови до 50% от енергията при спиране.

В случая BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път, докато евтината Dacia Spring е на последно място със 7,05 кВт/ч. Най-продаваният електромобил в Европа за 2023 г. - Tesla Model Y, постигна 40% възстановяване, което означава 17,6 кВт/ч.


Dacia Spring

Dacia Spring

Ефективност при изкачване: 26.35 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -7.05 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 35%

Обща ефективност: 9.65 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 14.5 кВт/ч на 100 км


Tesla Model Y

Tesla Model Y


Ефективност при изкачване: 48.74 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -17.6 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 40%

Обща ефективност: 15.57 кВт/ на 100 км

Ефективност по WLTP: 16.9 кВт/ч на 100 км


BMW i7

BMW i7 M70 xDrive

Ефективност при изкачване: 59.34 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -26.27 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 50%

Обща ефективност: 16.54 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 18.5 кВт/ч на 100 км

Представянето на BMW се дължи не само до превъзходната технология на задвижването, която се очаква от кола, струващата 5 пъти повече от Dacia, но и на пиковата скорост на възстановяване на енергия при спускане. Тя е 55 кВт, което е повече, отколкото Spring може да получи от зарядна станция. Това също така се дължи и на факта, че i7 е много по-тежък, което означава генериране на повече енергия при спиране.


Dacia Spring Extreme Electric 65


В случая теглото на Spring е само 1180 кг, докато това на Tesla е 2186, а на BMW - цели 2830 кг. Благодарение на това електромобилът на Dacia консумира най-малко енергия при изкачване, а баварецът - най-много. Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км.

Едновременно с този тест експертите от ADAC проведоха и лабораторни изпитания на 19 електромобила, за да видят как те се справят при условията на WLTP. Проучването показа, че EV възстановяват средно 22% от генерираната енергия при спиране в този сценарий на равна повърхност, но отново имаше някои големи разлики от кола до кола. Nio ET7 постигна най-добри резултати, като възстанови 31% от енергията си, докато Dacia Spring възстанови само 9%.

Стойности на рекуперация на енергия по WLTP:

Audi Q4 e-tron 50 - 23%, BMW i4 eDrive35 - 24%, BYD Atto 3 - 21%, Cupra Born - 16%, Dacia Spring - 9%, Hyundai Ioniq 5 - 22%, Hyundai Ioniq 6 - 29%,  MG 4 Comfort - 22%, MG 5 Longe Range - 19%, Nio ET7 - 31%, Nissan Ariya - 21%, Ora Funky Cat - 18%, Renault Kangoo - 20%, Renault Megane E-Tech - 22%, Smart #3 - 21%, Tesla Model 3 - 23%, Tesla Model S - 24%, VW ID.5 - 26%, XPeng G9 Long Range - 24%.


 

0 от 500
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 7 месеца )
    Пак съм сбъркал.Природен газ 8500 ккал/куб. м. Който разбрал,разбрал.Няма да си губя времето за обяснения на аматьори.
  • #15
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    За неграмотните инженери и професори обаче, за ДВГ това означавало 9,64 кВт на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт на 100 км. Защото енергията на горивото се измервала в киловати а само електрическата енергия се измерва през електромер в киловатчаса. Интересно е когато баничарката работи 3 часа и произвежда 60 kW изходяща механична мощност, какво се измерва според тях механичната енергия произведена от двигателя? Киловати? С електромер ли се мери механична енергия?
  • #14
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Още един бонус въпрос. Прав ли съм бил, че за преминаване на Шипка един електромобил харчи по-малко на 100, отколкото за движение по магистрала? Ето отговора "Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км." Това за всеки технически грамотен човек, без да е необходимо да е професор по ДВГ или поне инженер, се равнява на 0, 96 л/100 дизелово гориво за dacia spring, и съответно 1,6 л на 100 за BMW и Tesla.
  • #13
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До Турбо ( преди 7 месеца )
    Да ви припомням ли твърденията, че мощността при изкачване на баира била по-висока, защото разходът бил по-голям? Спомняш ли си колко пъти след като твърдях че мощността при 150 км/ч и 7,5л/100 е два пъти по-висока от входящата мощност при 30 км в час и разход 15 на 100, ми задавахте въпроса кое число е по-голямо 15 или 7,5? А когато казвах че входящата мощност на магистралата е 112,5 kW, обяснявахте че 7,5 литра дизел не може да се изкара повече от 75 kW мощност? Мога да дам десетки цитати.
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    В такъв случай ккал към kWh ли се преобразуват или към kW? От 5г. аз твърдя, че се преобразуват в kWh, защото горивото има енергия, а не мощност в kW. Двигателя на баничарката ти изразходва 150 киловатЧАСА енергия на 100 км, а не както твърдите 150 kW входяща мощност, която да делите на изходящата механична мощност на двигателя за да получите КПД. Виждаш ли някаква грешка в изказването ми, че входящата е 45kW? Не съм го променил въобще оттогава. Вие държите ли си на вашите изказвания?
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 месеца )
    До 11: А пък електроенергия в батерия - още по-зле: 140 ккал/кг.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 7 месеца )
    Упс, сложил съм една нула повече.От таблицата калоричност на горивата.Нафта 10000 ккал/кг, природен газ 8500 ккал/кг, електроенергия 860 ккал/квтч.
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Турбо ( преди 7 месеца )
    От таблицата калоричност на горивата.Нафта 100000 ккал/кг, природен газ 8500 ккал/кг, електроенергия 860 ккал/квтч.
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 месеца )
    Тесльо, не се напъвай, в главата ти е същия тюрлюгювеч, като тези които обвиняваш в "антиматематичност".
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 7 месеца )
    Адреналинката - електричка с поредното перпетум мобиле, мощноста на входа по малка от тази на изхода.