IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Учени откриха елементарен начин за регенериране на батерии

Клетките им просто трябва да бъдат оставени да си починат

Съвременните електрически автомобили използват литиево-йонни батерии, които са скъпи за производство и предлагат ограничен пробег. Учени от Станфордския университет предложиха да се използва нов тип батерии в комбинация с оригинален начин за удължаване на живота им.


батерии


Модерните литиево-йонни батерии захранват всичко - от слушалки, смартфони и прахосмукачки до дронове и електрически автомобили. Но техният жизнен цикъл е доста кратък, те бързо се разграждат. Изследователите се опитват да разрешат този проблем, като експериментират с различни химически състави и конфигурации. Един от най-обещаващите видове са с литиево-метални клетки, поради тяхната много по-висока енергийна плътност от най-добрите съвременни литиево-йонни батерии.

Учени от Станфордския университет твърдят, че литиево-металните батерии могат да осигурят на бъдещите електрически автомобили пробег от 800 до 1100 километра. Тази технология обаче не избягва сравнително бързото разграждане на клетките по време на зареждане и разреждане.


батерии


По време на разреждане, парчета литиев метал с микронни размери се улавят в областта на твърдия електролит (SEI) - гъбена матрица, която се намира там, където се срещат анодът и електролитът. С всеки цикъл на зареждане и разреждане се натрупва допълнителен мъртъв литий, което кара батерията бързо да губи капацитет. Това е една от основните причини, възпрепятстващи стартирането на масово производство на този тип батерии.

Експертите се опитват да намерят решение на този проблем в продължение на много години, тествайки различни материали и методи. Наскоро учени от Станфорд откриха абсурдно прост метод - батерията се разрежда напълно и се оставя да престои няколко часа. Мъртвият литий се обединява отново с анода, батерията се възстановява и може да издържи по-дълго.


батерии


Батерия, която е била разредена в продължение на няколко часа, със сигурност няма да зарадва собствениците на електрически автомобили, които вече са изнервени от необходимостта да отделят време за зареждане. Затова изследователите измислиха хитър ход. Повечето батерии са съставени от множество модули и могат да се използват избирателно. Докато някои модули почиват и регенерират, други захранват електрическото превозно средство. Би било лесно да се програмира система за управление на батериите, която да зарежда и разрежда батерийните модули според нуждите, за да ги поддържа в идеална форма.


0 от 500
  • #15
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Да 15 ( преди 2 месеца )
    Мите, нещо препълваш буферите, зацапваш свещите и плискаш легена. Токът ще те убие в крайна сметка, ама ще е този от монитора на телефона ти.
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 13 ( преди 2 месеца )
    За функционално неграмотни, есенцията в изказването не беше откъде точно ще намериш информацията, А какво ще направиш с нея. Например ако някой плоскоземец обясни че е прав че земята е плоска, защото се е срещнал в Боровец с друг плоскоземец и най-голямото доказателство за това че земята е плоска е че единият казва че другия е много интелигентен човек, А като не опровержимо доказателство е това че единият е пил кафе lavazza а другият чай, но най-важният аргумент бил зелените очи на жената на ед
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 12 ( преди 2 месеца )
    Абе, знаем си те тебе, Мите, че си неосъществен партиен секретар. Тъй както ги нижеш тез приказки за информацията, все едно слушаме другаря Живков да обяснява как, "Всеки ден, всеки час, навсякъде има материал".
  • #12
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 12 ( преди 2 месеца )
    Информацията е навсякъде. В тубата, в интернет, в Уикипедия, по телевизията, по радиото, на пейката пред блока, на паркинга, на работното място и въобще накъдето и да погледнеш навсякъде има информация. Включително можеш да пишеш или да звъннеш на някой за персонална информация. Виж интерпретацията и разбирането на тази информация е съвсем друга работа. Както виждаш четем една и съща статия, а антиматематиците ги лъжат, че 78% ръст всъщност било срив, защото така пише в заглавието и някой казал
  • #11
    9 rate up comment 2 rate down comment
    до 11 ( преди 2 месеца )
    Е, Мите точно пък ти да се подиграваш за гледане в Тубата? Дето сто пъти ни пращаше там да гледаме "Ергенът" и неговите десетки-хиляди лева спестени от бензин и закуски.
  • #10
    1 rate up comment 7 rate down comment
    До 9 ( преди 2 месеца )
    За какво ти е да гледаш туби, варели и бидони? Чети коментарите тук. И тук си имаме чичак, който е бил подлъган да си купи KIA EV6 и сега реве на умряло срещу електромобилите. Бил го направил изцяло от екологични подбуди и ако пуснели синтетична гориво на изгодна цена от 10 евро на литър, щял да си купи отново автомобил с ДВГ. Като гледам как разбират статиите все наобратно, никак не е е трудно да ги излъжеш тези чичаци. Представителството му било в квартала. Влязъл да разгледа и го излъгали.
  • #9
    6 rate up comment 3 rate down comment
    До 9 ( преди 2 месеца )
    Ми то на теб това ти е нивото - да гледаш чичаци в тубата.
  • #8
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Измамата с батериите е нечувана, голям рев гледах от един "модерен" чичак в тубата който се жалваше как за има няма 2 години оценката на Порше-то което кара е по-ниска от колкото струва батерията, как бил подлъган от инфлуенсъри и журналисти да си вземе електричка и сега е ***!
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    Според мен ще направят обратното. Ще оставят капацитета като сегашния за 500 км, но батерията ще е много по-малка и лека, но ще се зарежда по-бързо. Така електромобилите ще станат със същото тегло или по-леки от дизелов автомобил и няма да износват гумите и да прецакват окачването.
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    Точно за това става въпрос. Литиево металните батерии имат 50% по-голяма енергийна плътност. При същите размери и тегло като настоящите батерии имат 50% по-голям капацитет и съответно пробег. В същото време мога да се зареждат много по-бързо. Единственият им недостатък досега беше, че деградират много по-бързо. А решението с деградацията се е оказало елементарно. Като деградира някой модул, просто го разреждат докрай и се възстановява. При литиево-йонните, това би ги съсипало.