fallback

Кои електромобили са „кралете" на възстановяване на енергията?

Тест в реални условия показа огромни разлики между отделните модели

Спирането на тежко електрическо превозно средства (EV), движещо се с висока скорост, изисква сериозни усилия. Все пак, за разлика от автомобилите с ДВГ, електрическите модели поне могат да възстановят тази енергия, за да я използват по-късно.

Колко точно енергия обаче възстановяват EV? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC), които проведоха тест на три превозни средства. Те са позиционирани в бюджетния, средния и луксозен сегмент, като беше установено, че най-добрият може да възстанови до 50% от енергията при спиране.

В случая BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път, докато евтината Dacia Spring е на последно място със 7,05 кВт/ч. Най-продаваният електромобил в Европа за 2023 г. - Tesla Model Y, постигна 40% възстановяване, което означава 17,6 кВт/ч.

Dacia Spring

Ефективност при изкачване: 26.35 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -7.05 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 35%

Обща ефективност: 9.65 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 14.5 кВт/ч на 100 км

Tesla Model Y

Ефективност при изкачване: 48.74 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -17.6 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 40%

Обща ефективност: 15.57 кВт/ на 100 км

Ефективност по WLTP: 16.9 кВт/ч на 100 км

BMW i7

Ефективност при изкачване: 59.34 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -26.27 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 50%

Обща ефективност: 16.54 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 18.5 кВт/ч на 100 км

Представянето на BMW се дължи не само до превъзходната технология на задвижването, която се очаква от кола, струващата 5 пъти повече от Dacia, но и на пиковата скорост на възстановяване на енергия при спускане. Тя е 55 кВт, което е повече, отколкото Spring може да получи от зарядна станция. Това също така се дължи и на факта, че i7 е много по-тежък, което означава генериране на повече енергия при спиране.

В случая теглото на Spring е само 1180 кг, докато това на Tesla е 2186, а на BMW - цели 2830 кг. Благодарение на това електромобилът на Dacia консумира най-малко енергия при изкачване, а баварецът - най-много. Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км.

Едновременно с този тест експертите от ADAC проведоха и лабораторни изпитания на 19 електромобила, за да видят как те се справят при условията на WLTP. Проучването показа, че EV възстановяват средно 22% от генерираната енергия при спиране в този сценарий на равна повърхност, но отново имаше някои големи разлики от кола до кола. Nio ET7 постигна най-добри резултати, като възстанови 31% от енергията си, докато Dacia Spring възстанови само 9%.

Стойности на рекуперация на енергия по WLTP:

Audi Q4 e-tron 50 - 23%, BMW i4 eDrive35 - 24%, BYD Atto 3 - 21%, Cupra Born - 16%, Dacia Spring - 9%, Hyundai Ioniq 5 - 22%, Hyundai Ioniq 6 - 29%,  MG 4 Comfort - 22%, MG 5 Longe Range - 19%, Nio ET7 - 31%, Nissan Ariya - 21%, Ora Funky Cat - 18%, Renault Kangoo - 20%, Renault Megane E-Tech - 22%, Smart #3 - 21%, Tesla Model 3 - 23%, Tesla Model S - 24%, VW ID.5 - 26%, XPeng G9 Long Range - 24%.

 

fallback
  • #56
    Гост ( преди 7 месеца )
    Да не говорим за бисера че въздушното съпротивление не зависело от скороста,зависи и то на квадрата на скоростта.
  • #55
    Гост ( преди 7 месеца )
    Синдромът на Дънинг Крюгер,въобразява си нашата адреналинка - електричка че има нужните знания.Бисер на бисерите,енергията била константа 4 квтч.Този измисли нова наука.Започва се от съпротивлението на въздуха при измерената скорост, съпротивлението при търкаляне и съпротивлението от наклона.Умножават се по скоростта и се получава мощност в квт.
  • #54
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Давам ти пример. Изкачването е около 15 км и при 30 км в час изкачването продължава около 30 минути. Делиш 4 kWh / 0,5h = 8kW мощност за изкачването плюс мощността за преодоляване на въздушното съпротивление и съпротивлението на гумите. При 60 км в час 16 kW при 15 километра в час 4 kW. Елементарна физика. Какво не ти харесва на формулата?
  • #53
    До 55 ( преди 7 месеца )
    Ето още един който не прави разлика между енергия за изкачване 4 kWh на 2 тона за денивелацията на прохода Шипка, която не се променя независимо от наклона, скоростта и съответно времето за изкачване. Тя си е константа и винаги е 4 kWh . Ако не знаеш Как се изчислява мощност, можеш да ми се довериш че е равна на енергията разделена на времето. Психопатите антиелектрици се опитват да те ЛЪЖАТ, че се дели мощност на време, което няма физически смисъл. ЗАМАЗВАТ ПРЕДИШНИ ГРЕШКИ!
  • #52
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    МитичкЕ, 4 киловата са достатъчни за движение на автомобил със скорост 40 км/ч по равен път.За баир като на Шипка ще ти трябват повече.
  • #51
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Митичке,ще подкрепиш ли измислиците си с инженерни изчисления?Няма да ги подкрепиш,не знаеш как се изчисляват мощностите,за изкачване на баир.Можеш само да хвърляш разни числа.
  • #50
    До 52 ( преди 7 месеца )
    Кой от всички психопати антиелектрици, които се скъсаха да лъжат и да се заяждат да приберат санитарите? И да ги приберат какво? Като излязат от психиатрията да не станат по-умни? Хайде скривайте се вече и оставете човека на мира, че заради вас ще заобичам електромобилите. То вече да го е срам човек да каже нещо против електромобилите, за да не го асоциират с вас.
  • #49
    Познах ( преди 7 месеца )
    Когато фактите говорят и Боговете мълчат
  • #48
    анонимен ( преди 7 месеца )
    При движение със 150 км в час нямаш тази опция и разходът както на мощност, така и на енергия е по-висок, отколкото за преминаване през баира. " И реакцията на Tурбо при споменаване на 4 kWh енергия ... #151 TurboЛокумджията пак подкара разтягането на локуми.Няма как да изкачиш Шипка с 4 квт МОЩНОСТ и два тона.Изчисленията ни провери ли ги?Грешки няма,но пак не приемаш резултата.16:48 05.12.2021" дали е лапсус или неграмотност на човек, който се пише инженер по ДВГ? Посмей се на дискус ...
  • #47
    Практически изводи ( преди 7 месеца )
    #148 Идеята е..Че при преминаване на Сливенския проход имаш контрол върху изразходваната мощност, като просто намалиш скоростта и ограничиш необходимата мощност за преодоляване на челното съпротивление. Както виждаш дори и Шипка се нуждае само от 4kWh допълнително за преодоляване и не може да ти бутне батерията, а след това поне 3 от тях се връщат обратно при спускане на баира и напрактика губиш 1-единствен kWh заради наклона. При движение със 150 км в час нямаш тази опция и разходът както н ...
fallback
Последни