fallback

Кои електромобили са „кралете" на възстановяване на енергията?

Тест в реални условия показа огромни разлики между отделните модели

Спирането на тежко електрическо превозно средства (EV), движещо се с висока скорост, изисква сериозни усилия. Все пак, за разлика от автомобилите с ДВГ, електрическите модели поне могат да възстановят тази енергия, за да я използват по-късно.

Колко точно енергия обаче възстановяват EV? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC), които проведоха тест на три превозни средства. Те са позиционирани в бюджетния, средния и луксозен сегмент, като беше установено, че най-добрият може да възстанови до 50% от енергията при спиране.

В случая BMW i7 печели първото място, възстановявайки 26,27 кВт/ч по време на спускане по планински баварски път, докато евтината Dacia Spring е на последно място със 7,05 кВт/ч. Най-продаваният електромобил в Европа за 2023 г. - Tesla Model Y, постигна 40% възстановяване, което означава 17,6 кВт/ч.

Dacia Spring

Ефективност при изкачване: 26.35 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -7.05 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 35%

Обща ефективност: 9.65 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 14.5 кВт/ч на 100 км

Tesla Model Y

Ефективност при изкачване: 48.74 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -17.6 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 40%

Обща ефективност: 15.57 кВт/ на 100 км

Ефективност по WLTP: 16.9 кВт/ч на 100 км

BMW i7

Ефективност при изкачване: 59.34 кВт/ч на 100 км

Ефективност при спускане: -26.27 кВт/ч на 100 км

Извлечена енергия: 50%

Обща ефективност: 16.54 кВт/ч на 100 км

Ефективност по WLTP: 18.5 кВт/ч на 100 км

Представянето на BMW се дължи не само до превъзходната технология на задвижването, която се очаква от кола, струващата 5 пъти повече от Dacia, но и на пиковата скорост на възстановяване на енергия при спускане. Тя е 55 кВт, което е повече, отколкото Spring може да получи от зарядна станция. Това също така се дължи и на факта, че i7 е много по-тежък, което означава генериране на повече енергия при спиране.

В случая теглото на Spring е само 1180 кг, докато това на Tesla е 2186, а на BMW - цели 2830 кг. Благодарение на това електромобилът на Dacia консумира най-малко енергия при изкачване, а баварецът - най-много. Съответно комбинираният разход при Spring е 9,64 кВт/ч на 100 км, при Model Y - 15,57 кВт/ч на 100 км, а при i7 - 16,54 кВт/ч на 100 км.

Едновременно с този тест експертите от ADAC проведоха и лабораторни изпитания на 19 електромобила, за да видят как те се справят при условията на WLTP. Проучването показа, че EV възстановяват средно 22% от генерираната енергия при спиране в този сценарий на равна повърхност, но отново имаше някои големи разлики от кола до кола. Nio ET7 постигна най-добри резултати, като възстанови 31% от енергията си, докато Dacia Spring възстанови само 9%.

Стойности на рекуперация на енергия по WLTP:

Audi Q4 e-tron 50 - 23%, BMW i4 eDrive35 - 24%, BYD Atto 3 - 21%, Cupra Born - 16%, Dacia Spring - 9%, Hyundai Ioniq 5 - 22%, Hyundai Ioniq 6 - 29%,  MG 4 Comfort - 22%, MG 5 Longe Range - 19%, Nio ET7 - 31%, Nissan Ariya - 21%, Ora Funky Cat - 18%, Renault Kangoo - 20%, Renault Megane E-Tech - 22%, Smart #3 - 21%, Tesla Model 3 - 23%, Tesla Model S - 24%, VW ID.5 - 26%, XPeng G9 Long Range - 24%.

 

fallback
  • #36
    До 37 ( преди 7 месеца )
    За кое се извъртам? Ще ми припомниш ли? А аз ще ти отговоря с цитат, но ти няма да отговориш на цитата нали адреналинка на Радев или самият свети професор Радев, който го е срам да си ползва името след прословутото перпето мобиле с разход 12,5 kW и механична мощност на изхода 23,45 kW? Казах ви още на Боровец като се събрахте 30-те Ника да пиете чай смесен с кафе lavazza, че ще ви падна на нивото и няма да ви хареса. Не смятах че ще сте такива мазохисти, продължите повече от месец, но ви подцени
  • #35
    До 34 ( преди 7 месеца )
    Онзи същия е, който си държи на думите казани преди 10 години и продължава да си ги повтаря. Питай сега кои са тези турбо и Гост и дали са същите които са писали заедно с Радев? Мълчат като нacрани гъз3ове и даже са написали коментар 34 защото няма какво друго да кажат. 45 киловата входяща мощност и 60 киловата изходяща говорят достатъчно от тяхно име. Няма и как да го отрекат, че са го повтаряли с месеци, защото вярват че е 15 на 100 разход дава точно 150 киловата мощност независимо от скорост
  • #34
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "10л нафта изгорени от дизелов генератор от WW2 ще произведе 50% по малко ток от съвременен дизелов генератор." На това му се казва КПД/ефективност, което винаги се изчислява по един единствен начин без значение какво изчисляваш. Разделя се полезната енергия на вложената енергия. Точка! Енергията си е енергия и по закона за запазване на енергията който енергията, който антиелектриците отричат, защото им пречи на съществуването на перпето мобиле, то енергията не се губи а само се преобразува в д
  • #33
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Кой е този #28 "компетентния"?Да не е електрика от факти,смишника на форума.
  • #32
    До 31 и 32 ( преди 7 месеца )
    "Природния газ се продава в кубични метри" нали щяхме да си говорим с факти? Потърси колко е в момента цената на природния газ и виж какви резултати ще ти излязат? Не е невъзможно да се продава на килограми и кубични метри, но фактите са че се продава на лв./MWh. Тоест има енергия и не се продава на мегавати мощност, както твърдят 100% от антиелектриците и никой, поне един от тях за последните 5 години не си я признал, че съм бил прав и кг или литър гориво има енергия kWh, a не мощност kW.
  • #31
    До 19 ( преди 7 месеца )
    kWh топлина/ток произведени от единица гориво зависят освен от калоричността на горивото но и от начина на преработката му. 10л нафта изгорени от дизелов генератор от WW2 ще произведе 50% по малко ток от съвременен дизелов генератор. Всички факти и изчисления които предлагате са много манипулативни и некоректни и постоянното повтаряне колко сте прав, не ги прави по-верни. Добре е наистина да замълчите
  • #30
    До 19 ( преди 7 месеца )
    Природния газ се продава в кубични метри,но пропан бутана се продава в КГ,ел.енергията в kWh,течните горива в л/кг/тон.КПДто на всяко гориво се измерва в kcal на кг/м3/л. В Kwh се измерва отдадената топлинна/електрическа енергия при изгарянето на конкретно гориво по конкретен начин. При изгарянето на 10л нафта с близо 8526 kcal/kg на барбекю произведените kWh топлина ще са много по малко от 10л в котел на парно и 0 kWh ел. енергия.
  • #29
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Само да Ви предупредя, влизате в полемика с местния Мун_чо, наречен още електрика,митбъстър или адреналинка - електричка.Вие може да живеете в реалния свят, но той е по по най знаещ и можещ, защото гледа клипове в Ютуб, чете в Уикипедия и стари вестници във външната тоалетна преди да се избърше.Къде сте тръгнали изобщо да спорите с такъв ерудиран капацитет, не знам.
  • #28
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ей *** електричар,така се налагат електромобилите,че чак спряха да ги купуват.Тесла започнаха да почиват един ден повече седмично.
  • #27
    До 25 ( преди 7 месеца )
    Питай за който резултат пожелаеш и ще ти дам сметките. Ще ти помогна да ги разбереш. Нали това е целта на коментарите. Конструктивните дискусии. Да си помагаме взаимно, въпреки че някои ги ползват да си избиват комплексите и да обиждат останалите, без да дават нищо полезно като информация и без да отговарят на конкретно зададени въпроси. Аз отговарям на въпроси по които съм компетентен и питам по въпроси по които ми липсва компетентност или не съм сигурен. Не е срамно да питаш!
fallback
Последни